"Skatteverket betalar 50% av kostnaden" så lyder reklamen hos de flesta firmor som är godkända för rut/rot men stämmer det verkligen? Det stämmer att man betalar bara 50% av arbetet när man får fakturan men att använda rut/rot påverkar ju hur mycket skatt man betalar året efter eller hur? Idag har jag fått inkomstdeklarationen från Skatteverket och det står att det finns skatt att betala.... om jag skulle ta bort rot/rut posterna från deklarationen så skulle jag få pengar tillbaka istället.
Nu till min fråga: om man leker med tanken att man är höginkomsttagare (vilket innebär att man betalar mycket skatt) hur mycket "rabatt" får man på rut/rot tjänster i praktiken? Min gissning är att det handlar om snarare 10% inte 50%, någon som har koll?

Tack på förhand!
 
Hur tänker du nu? RUT/ROT är ett avdrag som med för att du får lägre skatt (vilket betalas ut till hantverkaren).
Du tycks ha missförstått något.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur tänker du nu? RUT/ROT är ett avdrag som med för att du får lägre skatt (vilket betalas ut till hantverkaren).
Du tycks ha missförstått något.
Det finns säkert något jag inte förstår men testa att ta bort rot/rut posterna i deklarationen… lägre skatt på fakturan men det dyker upp senare på annat sätt…
 
H
På den sidan i deklarationen som heter preliminär skatteberäkning så finns rot-/rutberäkning med två gånger. Första gången är under rubriken skattereduktioner och annat som minskar din skatt. Här står det för mig i år -54400 och sedan hittar man den igen under rubrik beräkning av belopp att få tillbaka/betala där står det i mitt fall samma summa alltså 54400.
Om jag däremot inte hade betalt tillräckligt mycket skatt förra året så kan jag såklart inte få hela avdraget då hade summan under skattereduktioner och annat som minskar din skatt varit lägre än det som står på vad jag ska betala.

* kom några inlägg mellan, detta var svar på ts första.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.