Ska lägga sten på framsidan av huset och läser på och överallt står det att man ska välja en sten som minst har en tjocklek på 6-7 cm.

Det vi är intresserade av är lite mer rustikt stenutseende likt detta:
Rustikt stenläggning på uppfart med gråa betongstenar i förband, intill plantering och vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då är de 50mm tjocka?

Hat ni tips på tjockare sten? Eller funksr det med 50mm?

Tack för hjälpen!
 
Hej, jag har nog samma stenar som på bilden som är 50, och dom har inte gått sönder av vanlig bil, dom som sålde sa att det skulle inte vara några problem till uppfart för vanlig bil. Till mig sa dom inte mindre än 50, blir nog svårt att hitta tjockare i detta utförande. Tror det blir kanon med 50,
 
Redigerat:
Jag gjorde min garageuppfart förra året och var då i kontakt med flera försäljare som sa att jag skulle ha 50 mm tjocklek på stenen. På gångytor behövs inte så tjock sten. Så ska du inte ha något tyngre fordon (lastbil/traktor/etc) på infarten så räcker 50 mm tjocklek.
 
Beroende på storlek du vill ha så har Starka siennaplattor i dimensionerna 117x233x80mm. Används ofta till gupp i offentliga miljöer(i lund iallafall)
 
Det rör sig bara om personbil.

Instämmer folk med att det då räcker med 50mm eller nån som tycker det är för lite?
 
D danielte skrev:
Det rör sig bara om personbil.

Instämmer folk med att det då räcker med 50mm eller nån som tycker det är för lite?
Om det är byasten så räcker det gott med 50mm. Ju större platta desto tjockare behöver den vara för att klara trafik.
 
Vad händer om ett tungt fordon kör in någon enstaka gång? Tex en varuleverans? Arbetsfordon? Endel (turligt nog ofta inte tunga fordon) har en ovana att använda andras uppfarter till att vända. Själv tycker jag man kan hämta en bortblåst keps, en boll eller ett husdjur som rymt på någon annans tomt, men inte vända på deras uppfart. Det är liksom ingen oplanerad händelse som lett till detta...
 
Jag valde 70mm marksten till min garageuppfart just för att få bättre tålighet för tyngre fordon. Det var för 10 år sen och har hållt väldigt bra, inga skador. I övrigt 50 mm marksten.
 
Med mindre sten är det underarbetet som blir avgörande för hållbarheten. Några enstaka överfarter med ”för tungt” fordon kommer stenen klara utan problem.
 
Vi har Benders "Troja" på uppfarten och det är inga problem med vanliga bilar.
 
Eftersom vi hsr lite svårt stt bestämms oss så är vi nu inne på att köra plattor (420x420x60) och blanda med rader av gatsten likt detta:
Uppfart med stora plattor i mönster omgivna av rader av gatsten framför en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det ok för en uppfart?
 
D danielte skrev:
Eftersom vi hsr lite svårt stt bestämms oss så är vi nu inne på att köra plattor (420x420x60) och blanda med rader av gatsten likt detta:
[bild]

Är det ok för en uppfart?
Genomgående linjer blir sällan bra på uppfarter. Eftersom man ofta kör i samma spår så blir det alltid små sättningar och det skjuts framåt eller bakåt något så linjerna blir snea med tiden. Halvförband gömmer mycket sådant.
 
  • Gilla
Maximarcus
  • Laddar…
Ok. Det får bli halvförband.

Ibland kommer svärmor med husbil. Byggaren tipsade om att blanda cement med stenmjölet för då det tål mer.

Vad är er åsikt om detta?
 
D danielte skrev:
Ok. Det får bli halvförband.

Ibland kommer svärmor med husbil. Byggaren tipsade om att blanda cement med stenmjölet för då det tål mer.

Vad är er åsikt om detta?
Skulle faktiskt tipsa om naturgrus istället, det blir inte lika hårt vilket innebär att det flexar lite istället för att bara tryckas ihop som stenmjölen gör. Men det blir samtidigt viktigare att man inte har för mycket.

Att blanda cement/betong i stenmjölet kommer inte hjälpa, det blir stenhårt först men sen spricker det bara och trycks ihop på samma sätt.
 
D danielte skrev:
Ok. Det får bli halvförband.

Ibland kommer svärmor med husbil. Byggaren tipsade om att blanda cement med stenmjölet för då det tål mer.

Vad är er åsikt om detta?
Jag brukar blanda 1/4-del cement i det sand/bärlager som blir kantbalkar. Då är risken mindre att de "kantrar" och att gräset växer igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.