Hej!

Kommer så småningom att isolera och inreda vår vind. Den ena gavelväggen(innerväggen) skulle jag vilja ha putsad och vitmålad i gammal stil som man kan se på stenhus längre söderut, i skåne och Danmark. Nu undrar jag om någon har några bra idéer om hur jag ska gå till väga. Jag kommer som sagt att sätta upp en ny innervägg och undrar lite vilket material jag ska använda som är bäst att lägga en puts på. Gips? Spånskiva? Plank? Ska materialet förarbetas med något för att putsen ska fästa? Hur bär jag mig åt för att få den där gamla grovputskänslan med lite vågor i? Alla idéer mottages gladeligen! Tack
 
Skulle jag putsa så skulle ja gsatsa på ett dött underlag som inte riskerar att röra på sig och ge sprickor (tex gips). Kanske tom dubbelgips för att orka hålla all puts ?
Sedan lägger man väl hönsnät för att hålla putsen har jag för mig.

/K
 
Onelight skrev:
Hej!

Kommer så småningom att isolera och inreda vår vind. Den ena gavelväggen(innerväggen) skulle jag vilja ha putsad och vitmålad i gammal stil som man kan se på stenhus längre söderut, i skåne och Danmark. Nu undrar jag om någon har några bra idéer om hur jag ska gå till väga. Jag kommer som sagt att sätta upp en ny innervägg och undrar lite vilket material jag ska använda som är bäst att lägga en puts på. Gips? Spånskiva? Plank? Ska materialet förarbetas med något för att putsen ska fästa? Hur bär jag mig åt för att få den där gamla grovputskänslan med lite vågor i? Alla idéer mottages gladeligen! Tack
Gipsa väggen och använd gipsputsbruk. det är otroligt lättarbetat och enkelt att få ett snyggt resultat. Du spacklar upp det på väggen och sedan kvastar du det med en kvasteller filtar det om du tycker det blir för mycket struktur med kvasten...

så enkelt är det... :)
 
Tack så jättemycket. Projektet ligger ganska långt fram i tiden men jag ser fram emot detta projekt.
 
Hej! Jag har samma fråga men jag har betongväggar i min lgh. Är det bara att stryka på ett lager med inomhusputs och sedan kvasta det för att få en matt stenkänsla? hur gör man om man vill ha en färg på väggen? färgar man putsen då så att man får den infärgad?

Tacksam för svar.

Daniel
 
Jag har putsat mina betongväggar med vanligt cementbaserat putsbruk, det är lite knöligare att arbeta med och kräver lite mer träning innan man vet hur man skall göra än gipsputset. men det är inte speciellt svårt. kolla här:
http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-utomhus/putsa-vaggar.pdf




och här kan du kolla lite mer info angående gipsputs:
http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa_inne_gypsum.pdf


och när det gäller färg så är det bara att måla med vanlig väggfärg när putsen torkat (om det inte är ytterväggar i källaren det gäller...då du behöver en färg som andas).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.