Du får 2400x61x26mm stor bänkskiva i massiv ek, valnöt eller björk hos Rusta för 799 kr, så nu undrar jag om någon har erfarenheter att dela med sig om dessa lågprisskivor.
 
Köpte en björk-skiva där när det var rea och den landade på 300 kr. Den var inte till kök utan lite slit-och-släng till en bardisk i källaren. Till det dög den fint men mitt intryck är annars att den presterade jämnt med vad jag gav för den. Den är väldigt ojämn mellan limfogarna. Trots en övergång med slipmaskin så är det rejält märkbart.

Jag vill dock inte "såga" Rustas skivor blott utifrån mitt intryck, kanske fanns det en anledning att den var på rea? Jag har köpt tunnare hyllplan i ek där som är helt ok. Ser man över skivan ordentligt och sållar ut en fin rackare så tror jag säkert att man kan hitta en skaplig skiva. Jag tror dock inte att man ska förvänta sig att hitta samma kvalitet som i de dyrare byggvaruhusen och jag skulle tänka efter en extra gång om det är "fina skivan" som ska in i det nya köket.
 
När vi bodde i hyresrätt så hade grannen en massiv bänkskiva från Rusta medan våran var laminat från Rusta. Den började spricka och slå sig efter ett tag. Nu ska man ju behandla massiva bänkskivor regelbundet, vilket inte gjordes med denna. Men jag tycker ändå inte att den ska se ut som den gjorde efter så pass kort tid!

Rustas laminatskivor har jag däremot bara positiva erfarenheter av. Lite off topic kanske, men en laminerad bänksiva har ju många fördelar. Du slipper behandla den, den står mot både varma stekpannor och rödvinsspill, den blir inte "ringar" efter vattenglas etc...
 
..men om du får ett märke i en laminatskiva så får du aldrig bort det.

Hursomhelst. En sak jag ofta märker på billigare skivor är att de inte är helt färdigtorkade och således uppträder en ojämnhet mellan stavarna efter ett par månader.
 
Illunion skrev:
..men om du får ett märke i en laminatskiva så får du aldrig bort det.
Så sant så...
 
Va för ett år sen på Rusta och kikade på deras skivor och det räckte med en SNABB titt för att få oss att gå därifrån! T.o.m i utställningsköken va det flera limsprickor i skivorna för att inte tala om skivorna på lagret. Kan inte rekommendera dom till ett kök som ska användas dagligen. Vi köpte Ikeas massiva björkskivor ist som är enligt mig klart prisvärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.