Hej
Har en julbelysning ute som består av Rustas Outdoor, idag upptäckte jag att den inte lös.
Provade att koppla bort skymmningssensorn och sedan satte jag kontakten direkt i alla slingorna.
Inget fungerade.
När mörkret lade sig upptäckte jag att sista slingan lyser svagt
.
Åkte till Rusta och fick en ny transformator och voila allt lyste som vanligt...i 5 minuter sen vart det som tidigare.
Har gått med penna och det piper överallt, har lite svårt att få ner mätproberna från multimetern i kontakten från transformatorn men ibland så visslar det förbi lite mätvärden så jag antar att den funkar.
Den består av 3 st 15 m slingor samt förlängningskablar emellan dessa samt ett ljusnät.

Hur ska jag fortsätta felsöka? Är det något klassiskt fel som jag missat?
 
Redigerat:
Kolla så det verkligen är 230v du har i vägguttaget.
Annars borde du reklamera och välja nåt annat - du ska väl inte behövva stå och felsöka sprillans nya grejor?
 
Den har fungerat i ca 3 veckor och den nya transformatorn funkade i 5 min. Nu när jag kom hem efter julfirande ser jag att hela slingan lyser svagt.
Kan det vara fukt eller en diod som lagt av som pajar för alla slingor?
Åker tillbaka och skaffar en ny trafo i morgon så får vi se hur det funkar.
 
Det är väl kortis i slingan så att den dödar transformatorn?
 
  • Gilla
JDA
  • Laddar…
Ok så jag testar alla slingor mot en ny trafo och ser vilken som det är kortis i?
Eller kan man mäta upp det på något sätt? Som ni märker är inte el min starka sida....
 
Åk ner med hela klabbet till Rusta och be att få det utbytt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du kanske kan prova de olika sektionerna var för sig och på så vis identifiera den slinga som är dålig, om det nu är en enda. Rustas julelysen håller väl ingen högre kvalite och det är frågan om det är värt att lägga tid på att försöka laga dem. Här verkar problemet vara att någon slinga kortsluter.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske kan prova de olika sektionerna var för sig och på så vis identifiera den slinga som är dålig, om det nu är en enda. Rustas julelysen håller väl ingen högre kvalite och det är frågan om det är värt att lägga tid på att försöka laga dem. Här verkar problemet vara att någon slinga kortsluter.
Jag gjorde som du sa och hittade den slingan som kortslöt. Brände ytterligare en trafo men det var bara att åka till rusta och byta utan kvitto :). Det är tre års garanti på alla delar så de har nog satsat lite på "kvalitet" på denna serien.
Tack alla för hjälpen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.