Hej,
vi har precis påbörjat ett experiment för att testa olika typer av rostskydd för fönsterbeslag. Vi har inte tyckt att rekommendationer från byggnadsvårdsexperter har varit riktigt fungerande. Därför testar vi nu lite olika varianter av rostskydd.

Gå in på vår blogg och gissa på vilken kombination ni tror håller rosten borta längst!! Förhoppningsvis får vinnare vänta länge på utnämning.

http://sommarvagen4.blogspot.se/p/rust-ever-sleeps.html

MVH

Casper
 
Intressant experiment!
 
Lite trassel att skriva kommentarer med iPad på din sida. Skriver därför här, vill du så tryck in det på din blogg. trevlig sida förresten. Riktigt intressant experiment. Chansar på grundrostade-järnmönja-Gysinges guldockra funkar bäst. Får försöka motivera... Grundrostade skulle som val lika gärna kunna vara ättikan om den inte sköljts noggrant. Slipade tror jag kanske kan vara lite känslig trots att man ofta rekommenderar att slipa rent innan rostbehandlingar. Jag tror att en torr grundrostad yta fungerar som ett skyddande skikt för vidare korrosion, likt Aluminium eller passiverad yta, att ytan ger bättre fäste för mönjan och linoljan att skapa ett skyddande och förhållandevis tätt skikt. Mönjan tar jag mest för att släktingen blymönja var effektiv, visst inte giftig men... chansning såklart. Gysinges guldockra väljer jag för att jag inbillar mig att den är drygast, de av Ottossons färger jag jobbat med är lite tunnare, kanske gör det att den tränger ned lite bättre och då får jag fel. Men kanhända har även kolören inverkan. En mörkare färg kanske gör att den fångar värme/sol bättre och ger något utslag... Vad vet jag? Har chansat lite hela vägen men försökt motivera...
 
  • Gilla
Sommarvägen4
  • Laddar…
En gissning på att det är Järnmönja som håller längst.
 
Tack för svaret Anders. Vi har lagt upp på bloggen
 
Spännande experiment. Ser fram emot resultatet. Öckerö måste vara en tuff miljö ur rostsynpunkt. Jag minns hur t ex min gamla cykel började rosta när jag flyttade med den från Uppsala till Majorna i Göteborg en gång i tiden.
 
Tjockast färgskikt vinner.
Ingen färg är vattentät, men ju tjockare lager desto längre tid tar det för vatten att tränga in och börja oxidera plåten.
Det är min erfarenhet från bilar.
Rosten börjar på svagaste punkten, t ex extra tunt färgskikt, stenskott (=inget färgskikt alls), sprickor i färgen, repor, el om färgen inte har fäst 100%.

Jag är övertygad om att riktig linolja är bäst. Problemet i praktiken är dock att linolja ska målas tunt, vilket betyder många strykningar om tillräcklig tjocklek ska uppnås.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
POR-15

Har målat ett chassi med denna produkt som stått uteb i två år utan rost. Målas direkt på ytrost.

Färgen har blivit matt - den är UVkänslig och sk egentligen skyddas av en kaross förstås. På fönsterbeslag skulle man behöva lägga på ett lager ytfärg.
 
POR-15 är grymt.
Epoxigrund funkar kanon med, använder det på mina bilar som lackas om =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.