Tjena! Jag tänkte gjuta ett runt matbord i betong, storleken på bordet måste vara minst 130cm i diameter så att man kan sitta 6 personer runt om. Nu behöver jag eran hjälp. Vad jag vet så är formplyfan bara 120cm bred och då blir de ju en skarv i skiven vilket inte blir så snyggt. Har ni några förslag på hur man kan göra eller finns de bredare formplyfa? Tack på förhand
 
Går d inte o lägga nån plast i formen så d inte syns att du skarvat plyfan.
 
plåt?
 
Fasa kanterna där du får skarven och spackla samt slipa. Skulle du trots det få små gjutmärken fixar du det lätt genom att våtslipa betongskivan efteråt.
 
Plåt känns lite dyrt :/

Ja de skulle man kunna göra. Tack för hjälpen
 
Formplyfan finns större.
En snabb googling så hittade jag denna sidan http://www.gsbyggvaror.se/produkter/skivmaterial/FORMPLYFA.html
Där finns formplyfan i formatet 1500x3000x21 Då borde du kunna göra ditt bord på minst 130cm i daimeter. Kanske går att beställa på lokala bygghandeln?
Lycka till! Glöm inte att posta bilder här, vill se!
//Tobben
 
Kanon! Tack för hjälpen tobben87 absolut de kommer bilder när jag drar igång (y)
 
Måste man inte slipa och polera betongen efter åt i alla fall. Så en skarv mer eller mindre har ingen stor betydelse tror jag.
Kan med stor sannolikhet säga att en sådan form plyfa inte är billig.
 
pär h skrev:
Måste man inte slipa och polera betongen efter åt i alla fall.
Är det så? Jag har försökt läsa mig till detta inför kommande gjutning av en bänkskiva, men hittar väldigt lite om just de momenten
 
Om man vill ha en blank slät yta där smutsen inte fastnar så lätt så är det nog ett måste. Det finns några här som har gjutit div. Prova att söka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.