Vi letar efter ett runt köksbord i (omålad) ek eller ask. Gärna med möjlighet att stoppa i extraskivor, men det är inget krav. Har inte hittat något tilltalande än så länge. Har ni något tips?
 
Ingen som vet vart vi kan köpa ett runt köksbord i Ek. Är det så sällsynt?
Hittade ett på Mio, men det är allt.
 
Om du vet vad du vill ha så ta kontakt med en möbelsnickare. Har inbillat mig att det itne är alltför mycket dyrare än att köpa ett medeldyrt, massivt bord på något möbelvaruhus. Har sett flera bord i ask på olika möbelsnickares hemsidor så det verkar vara ett träslag som de gärna arbetar i. Här borde jag ju då slänga in lite schyssta länkar men jag har aldrig nån koll på var jag surfar nånstans tyvärr...
 
Linska skrev:
Nja, Oden från Mio är väl det första jag kom att tänka på... Deras runda Wilma med oljad ekskiva är ju jättefin, men kanske inte er smak?

De som andra som jag hittat är

[länk]

[länk]

[länk]

Det är jäkligt synd att det i princip inte går att få tag i askbord, skulle gärna få tag på ett själv...
Tack för tipsen. Synd bara att de inte skrivit ut priser på hemsidorna :(
 
Cockaby skrev:
Om du vet vad du vill ha så ta kontakt med en möbelsnickare. Har inbillat mig att det itne är alltför mycket dyrare än att köpa ett medeldyrt, massivt bord på något möbelvaruhus. Har sett flera bord i ask på olika möbelsnickares hemsidor så det verkar vara ett träslag som de gärna arbetar i. Här borde jag ju då slänga in lite schyssta länkar men jag har aldrig nån koll på var jag surfar nånstans tyvärr...
Hur är ask som material? Är det mjukt, blir det lätt skador, suger det åt sig vätska mer än andra träslag, ändras färgen snabt eller långsamt? Skulle vara intressant att veta varför det finns så få möbler i ask. Är det ett dumt träslag att använda eller handlar det bara om att det inte blivit modernt ännu? IKEA har ju nyss lanserat ett kök helt i ask.
 
Ask är kanon.
Hårt, ja absolut. Hårdare än både Bok och Ek.
Sugande? Ptja, jag upplever det som något mer resistent mot vätska än Ek som i regel är helt hopplöst.
Färg? Den blir gannska gul när det kommer linojla på den, men mönstret träder fram på ett väldigt vackert sätt.

Varför så få Ask-möbler? Tror det beror väldigt mycket på trend, men kanske även tillgång och efterfrågan vilket drar upp priset något.
Alltså, jämför antalet Ekar ute i skogen med antalet Askar.

Själv älskar jag Ask. Hade det lite överallt i mitt förra boende. Däribland bänkskivan:
kokmini.jpg
Hade lagt in det i mitt nya kök direkt, men jag lyckas inte hitta en bänkskivelerantör som kan tillhandahålla fina skivor med 30mm tjocklek.


Runt köksbord?
Åk till en bygghandel och köp två exakt lika långa bänkskivor, end handfull Långa tvingar, en flaska vitlim, lite gängad metallstav, ett par muttrar och en Överhandsfräs.
Limma ihop skivorna och bygg en jigg av gängstaven och fräs ut bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.