Hej!
Ska snart bygga altan som kommer att var ca 0.5 meter över marken så ett stacket är nog ett måste. Altanen kommer att gå runt huset och hörnet där skulle jag vilja ha runt istället. Balken undertill som går längs med trallens slut kan man använda en klenare dimension så man kan böja till den. (se http://www.svenskttra.com/Pub/byggbeskrivningar/109altn1.asp )
Men hur gör man med räcket?

Hoppas att ni förstår.
 
Det finns två sätt att få en rund överliggare på staketet - för det är just överliggaren som är problemet - det andra går att lösa tämligen enkelt.

1. Du kan lämna in en överliggare på böjning hos en en båttillverkare eller snickeri.
2. Du kan limma och plugga ihop flera överliggare i bredd o därefter ta fram sticksågen o såga runt.

Det ena är dyrt o snyggt, det andra är billigt o inte lika snyggt.
 
Eller så kan du göra som vi har gjort - inte runt men lite småkantigt - det blev bättre än vad jag trodde från början
 
Jag har rundat golv och kantigt räcke på våran balkong. Ska försöka lägga ut en bild, men det är första gången jag provar.

Vi ska sätta dit rostfria stänger under semestern.
/CC
 
  • Balkong1-2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Juste bild!
Tack för ditt svar och din tid. Härligt att få lite inspiration.

Jag uppdaterar tråden när det börjar närma sig att runda hörnet och så.

/Sam
 
chris47 skrev:
Jag har rundat golv och kantigt räcke på våran balkong. Ska försöka lägga ut en bild, men det är första gången jag provar.

Vi ska sätta dit rostfria stänger under semestern.
/CC
chris47, hur har du till en fått så snygg grå färg på trallen (ursäkta om offtopic!) ??
Mycket snyggt, så även räckena förstås! :)
/A
 
Tack! Jag tror de flesta träslag blir gråa om man inte behandlar ytan. Balkongtrallen är Kirai och den ska tvättas med kaustic soda för att återfå den rödbruna färgen (snyggare tycker jag). Balkong trallen är vanligt tryckimpregnerat som aldrig behandlats med olja därav den ljusgrå nyansen. Jag brukar tvätta trallen varje vår, sen såpar jag istället för att hålla ytan ren och smörjd resten av året. Vanlig olja brukar dra till sig smuts.

Balkongräcket är mahogny och antanräcket furu, båda behandlade (lackade) med benarolja.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.