Jag undrar hur man går tillväga för att göra en rund öppning i en innervägg mellan två rum! Någon som kn ge mig lite ideér??
 
Borra först ett hål, sen så sågar du ;)
 
Väggen är inte bärande, utan bara av plåtreglar med gips på varje sida! Hur jag gör hålet är inga proble, utan det jag funderar mest på är hur man gör en "ram" runt hålet! Alltså hur man fyller ut mellan dom två gipsväggarna.
 
Gjorde dom inte ngt liknande på room service eller äntligen hemma för ett tag sedan ?
kolla deras hemsidor o se om du kanske hittar ngr där...
 
Kanon!!!! Tack!
 
Jag skulle nog förvissa mig om att det inte finns elledningar och/eller vattenledningar i väggen... ;)
 
OK! Massonitskiva är nog helt OK i själva hålet, för det är 60 cm i diameter. Hur gör man snyggast runt hålet då? Skall man ha någon ram eller liknande runt, och hur gör man i så fall denna?
 
står själv i begrepp att ta hål i en vägg. för att få snyggt runt har jag köpt bara de rundade delarna till ett valv. finns att köpa hos de flesta färghandlarna och byggvaruhusen. sen är det bara att måla i önskad färg
kostar en slant men det är det värt
lycka till hur du nu än gör :)
 
Det är inte svårt att göra rundade lister själv bara radien inte är för liten.
Köp en bred list ex 70 mm.
Klyv den i 10 mm breda bitar.
Böj bitarna i önskad form och limma ihop dem.
Det gäller att ha plant underlag och ett antal tvingar då man limmar.
När limmet torkat kvarstår slipning och lackning.
För att få till valvet så kan man fräsa (med cirkelsågen innan man delar och böjer listen) ett spår för 3 mm plywood.
Jag har själv gjort ett valv med den metoden mellan kök och vardagsrum. Kostar under 100 spänn och mycket snyggare än de plastiga standardprodukter man ser i byggvaruhusen till fantasipriser
 
Kurre skrev:
Jaha.
Skulle nog ta en 5mm masonitremsa o kröka in där med sättlim.
Om diametern är liten, kan det bli lite problem o böja masoniten.

Sen e de bara o slipa, spackla, slipa o måla.

/Kurre
Man kan faktiskt använda gips också. Funderade lite på hur jag skulle lösa detta i badrummet där jag kanske vill kakla i den runda fönstersmygen och surfade då på någon gipstillverkares hemsida. Genom att blöta gips kan man kröka en skiva till oanat små radier. Har inte testat detta själv ännu men jag vill minnas att radier nedåt 50-60cm gick alldeles utmärkt utan specialtrix. Om det sedan är bättre eller sämre än masonit låter jag vara osagt, men ett alternativ i alla fall!

 
Beroende på hur snygg list man vill ha.

Det går att såga ut ur någon skiva. Antingen hela cirkeln eller två halvor.

Beroende på hur stort hålet är så går det att sätta dit reglar runt genom hålet och in i mellanrummet och skruva fast.
 
Vi funderar på att göra en rund öppning mellan köket och vardagsrummet med skjutbar glaslycka. Kul ide. Det är bara att hitta på enkelt mekanisk lösning.
Har någon ide?

Mvh
Alex A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.