Hej
Jag ska klä ett runt fönster med smyg och foder utvändigt. Foder – inget problem, jag skarvar ihop fyra sågade profiler med t=22 mm
Smygen däremot får bara vara 10 alt 12 mm tjock och då behöver jag ha någon form av byggskiva. Finns det MDF som funkar utomhus eller vad ska jag använda?
Ska målas svart.
 
S
Har du kollat om det går att beställa en färdig, rund smyg? En kund kom in förra sommaren till snickeriet och ville få ett sånt breddsågat.
 
Nej, det har jag inte kollat. Det är ju förstås ett alternativ, men om jag ändå skulle vilja göra det själv - vad för material ska jag ha då?
 
S
Vad är det för diameter?

Det finns HDF och ute-Mdf men det beror ju på hur mycket de behöver böjas.

Finns också spårad mdf för böjning men jag vet inte om det finns utevariant.

Enklast är ju om du kan ta två ell tre skivor och skjuta fast ett lager i taget med lim mellan skivorna.
Sen behövs det en plåt i nedre halvan för att ta hand om regnvattnet.
 
12 mm plywood. Bygg en passare av en masonitremsa eller liknande till handöverfräsen eller sticksågen så får du ett perfekt runt resultat.
Grundolja och måla smygen.
 
Hej och tack för svaren
Plywood, 12 mm, får det bli. Jag har två fönster, 1m och 0.6m diameter så det får bli två ringar...
Visste inte att plywooden höll för utebruk.
 
Blandar jag ihop begreppen "foder" och "smyg"? Eller ska smygen bara vara 12 mm "djup"? Eller kan man böja 12 mm plywood till en radie på 30 cm??


verktygsgurun skrev:
12 mm plywood. Bygg en passare av en masonitremsa eller liknande till handöverfräsen eller sticksågen så får du ett perfekt runt resultat.
Grundolja och måla smygen.
 
Kolla flygplansplywood. Den är väldigt tunn och böjbar. Jag har gjort lyckade ringar till små fönster i dörrar genom att limma flera lager av remsor av det till en rund fin ring. Ska göra likadant med vårt runda fönster.
 
Jag fattade det som att smygen bara skulle vara 12 mm djup...
Är det djupa smygar är det nästan enklast med plåt.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.