I
Hur går man tillväga om man vill såga upp ett runt hål/fönster i en vägg? Det ska inte vara något glas i.:)
 
Vad är det som är problemet - att såga ett runt hål eller såga igenom en vägg? Hur man gör när man sågar igenom en vägg beror väldigt mycket på vad väggen är gjord av.
 
I
andersmc skrev:
Vad är det som är problemet - att såga ett runt hål eller såga igenom en vägg? Hur man gör när man sågar igenom en vägg beror väldigt mycket på vad väggen är gjord av.
Okej...jag menar inte precis HUR man sågar utan mer helheten. Hur får man det snyggt sedan? Vad använder man för material.;)
 
Du kan använda en 6mm-gipsskiva.

Kapa upp hålet, mät hur lång skiva du behöver (omkretsen av hålet).

Kapa till en remsa av gipsskivan och lägg den i blöt ett tag så är den böjbar. Då kan du klä insidan av hålet med den och låta den torka på plats.

Har gjort så själv med en liten öppning.
 
I
it-snubben skrev:
Du kan använda en 6mm-gipsskiva.

Kapa upp hålet, mät hur lång skiva du behöver (omkretsen av hålet).

Kapa till en remsa av gipsskivan och lägg den i blöt ett tag så är den böjbar. Då kan du klä insidan av hålet med den och låta den torka på plats.

Har gjort så själv med en liten öppning.
****************************************

TACK för svaret!!!:)
 
Eller enklast är att ta böjbar mdf i stället.Då slipper du blöta o greja.
Bara såga till o sen limma i öppningen då den är helt böjbar. Har använt det på dörrar bla där jag även satt glas.
 
Jag är också inne på detta mellan vårt kök och hall.Måttet blir nog ca 70-80 cm i diameter.När man kapat upp hålet ska man då klä insidan ,mellan de bef. gipsskivorna med böjbar MDF o.dyl ELLER ska man göra MDF:en lika tjock/bred som väggen så att den ligger PÅ kanten av de bef. gipsskivorna om ni förstår hur jag menar...
Är det en smaksak?
 
Det är väl en smaksak. Beror väl lite på hur du ska klä in mdf:en/gipsen och om det ska vara något foder runt hålet eller inte.

Det är nog kanske lättast att få en fin yta i hålet om du låter mdf:en vara lika tjock som väggen.
 
Här tankte jag ha hålet.Ska ej sättas fönster i utan endast vara genomsläpp till hallen.Vill ju inte se kläderna som är på andra sidan.Inget foder utan lite "funkisstil".Tavlan som hänger vågrätt är 70 cm bred så 80cm borde vara lagom?Eller vad tycker ni?
 
  • Kök mot hall II.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fortfarande ångest.Vågar man sätta sticksågen i väggen?Vet heller inte om jag ska ta masonit,böjbar MDF eller gipsskiva i hålet.Skulle göra otrolig skillnad för hallen som helhet,samt lite mer spännande utseende från köket.
 
Vad är det som hindrar dig? Jag tycker inte det låter som det egentligen är materialvalet som är problemet. Är du månne osäker om du får till det bra?

Du får tänka så här: "vad är det värsta som kan hända om jag kapar upp ett hål i väggen?"
 
Att den rasar.....
Nej, skämt åsido.Jag är väl lite feg bara.Dessutom har man fler projekt på gång samtidigt.
 
Flera projekt samtidigt... har jag aaaldrig hört talas om att man kan ha :)

Inte är du feg... snarare förståndig. Själv så står jag med kofoten i hand och vill riva badrummet men får inget rivningstillstånd från "regeringen" förrän sista listen sitter på plats i köket :rolleyes:

När det gäller val att material så är det ju lite hugget som stucket. Ta det som är tillhands. Böjbar MDF är nog det dyraste. Masonit nog svårare att få en snygg böjning på. Gips är i mitt tycke enklast och ger bäst resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.