Hej
Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med. Saken är den att jag har ett runt fönster i min förberedda bastu. Detta fönster sitter i den enda ytterväggen och denna vägg är en gjuten vägg i betong.
Jag hade tänkt att regla upp bastupanel på denna vägg men jag har inte riktigt kommit på hur jag ska få till en snygg övergång mellan bastupanelen och fönsterkarmen. Tänkte ett tag att jag skulle limma fast halva rundstavar(kommer inte ihåg vad den formen av list heter, typ två ihopsatta kvartsstavar). Problemet är att fönsterkarmen är lite konisk.
mvh. koddas
 
Hmmm, du behöver en spalt på 2-3 cm mellan yttervägg och basturum men det vet du säkert ;-)
Jag är nog inte riktigt med på hur det ser ut men jag skulle nog regla upp runt fönstret och sedan täcka med en plywood, den är så pass böjbar att det inte borde bli problem. Blöt den ordentligt innan du monterar så undviker du sprickbildning. Om du är riktigt noga med ursågningen så bör du få det tätt och snyggt. Det kan gå att montera en nersågad hörnlist som du också blöter ordentligt innan montering.

Det beror lite på hur stort ditt fönter är och det är nog en hel del pillande innan du får till det. Testa att såga hål i en skiva som du klär på samma sätt. Det jag inte skulle göra är att använda lim i en bastu, det kommer så småningom att bli poröst och riskerar att lossna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.