Hej.
Har byggt ett bord (1) där jag har skruvat ihop plankorna (skivan) i varandra för att få bättre stabilitet. dock visar det sig att bordet har slagit sig så det blir som en skateboardramp typ. dock så har jag tänkt till ett steg extra för jag måste fixa detta. Helst vill jag inte skruva ihop plankorna i varandra, för att dom kommer att krympa (furu).
Med alternativ 2 kommer jag då inte behöva skruva ihop planken för alla kommer att få tillräckligt stöd. och märker jag på "halvmånarna" att dom inte får stöd i kanterna så kommer jag att plugga den mot intilliggande planka.
vad tror ni med alternativ 2?
3D-modell av ett rundat bord med ihopskruvade plankor och alternativ stödkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett bord med numrerat konstruktionsförslag och korsade stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är inte helt med på hur du menar. En sån här skiva tillverkar man normalt genom att limma ihop planken med varandra, inte skruva. Skall bordet stå inomhus bör man dessutom lämpligen utgå från möbeltorrt virke, annars är risken stor att det slår sig. Detta kan man i princip inte tvinga bort genom att skruva reglar på tvärs på undersidan.

Jag tror att felet du gjort är att du fäst underredet mot bordsskivan på så vis att skivan inte fått utrymme att krympa/expandera. Trä krymper/expanderar i princip enbart tvärs fibrerna, inte alls längs med.

Detta kan lösas på olika vis, enklaste lösningen är att ha avlånga hål för skryven så att den tillåts röra sig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för svar.. är med på hur du menar.
jag har valt att använda furu (reglar) virke och sedan betsa det.
har också härlett felet till att jag skruvade planken i varandra, vill egentligen inte det för jag vill få springer mellan plankorna. Vill ha den stilen på bordet.

Frågan var kanske lite otydligt ställd. Men jag undrar vad ni tror om uppstagningen under bordet ?
Tror ni det skulle funka?
mvh Tobbe
 
  • Gilla
BeardedSturm
  • Laddar…
Spontant skulle jag föreslå reglar tvärs bordsskivans plankor. En regel l samma riktning som plankan tillför ju inget.
Alt 1 är ju mao rätt kasst ur det perspektivet.

Jag är dessutom fascinerad av benen, du får en rätt komplicerad knut med delade pinnar i längsled , om du inte bara gerar och skruvar ihop.
 
Förstår hur du menar. ska fundera på det.

Benen funkar kanon tycker jag. kan säkert göras på olika sätt där också. men de är skruvade och limmade och de håller för pull ups för en kille på 84 kilo =).
 
Just att skruva något stumt tvärs bordsskivans plankor är det som får det att slå sig mest. Bordsskivan krymper men det gör inte regeln tvärs skivan (inte i den ledden).

Förr så använde man ofta en så kallad gradregel för att förhindra massiva bordsskivor att slå sig. Den motverkade att bordsskivan slog sig men tillät ändå skivan att expandera/krympa genom att den låg i ett nedhyvlat laxstjärtformat spår på följande vis.

Close-up på en bordsskiva med en dovetail (laxstjärtformat) inlägg av en gradregel i ett spår för att förebygga skevhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Ska ta och kolla lite på gradregel och se om det är något jag kan använda.
tacksam för svaren jag får ska ni veta !

/Tobbe
 
Men - om du vill ha springor mellan brädorna, varför har du då skruvat ihop dem?
 
Just för det bordet så visste jag inte hur jag skulle bygga upp det och få hållbarhet. sedan om det blir springor eller inte nja det gjorde kanske inte så mycket. men nu när det har rest sig så vill jag få bort problemet och då har jag valt att inte skruva ihop planken och så får jag springor på köpet =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.