Hej!

Lånar sambons användare en stund då jag grunnar litet på en sak...

Det som ska bli vårt "lilla" badrum är 3 kvadrat (1,50m x 1,50m) stort och där skall rymmas en toalett, handfat och även en dusch. Hade förut tanken att skaffa en sådan där rundad duschhörna med dörrar som kan öppnas såväl inåt som utåt. Sambon kom dock med frågeställningen "vad gör man om det blir för tight mellan handfat och dusch, så pass att det inte går att öppna dörrarna till duschen?"


Alternativ 1, det enklaste och också det fulaste, är ju att kort och gott hänga upp ett duschdraperi. Detta tycker jag känns sådär, i synnerhet när man ändå kaklar/klinkrar ett nytt badrum.

Alternativ 2 borde väl vara att "mura upp" en vägg mellan handfatet och duschen och därefter sätta en dörr som öppnas in mot den bortersta väggen, om ni förstår hur jag menar?

Alternativ 3 - finns det rundade duschhörnor med skjutdörrar? Och var, i sådana fall? Skulle det kanske kunna vara ett tredje alternativ?

Alternativ 4 - helt och hållet strunta i en dusch? Detta vill jag helst inte göra då denna toalett/badrum ligger alldeles innanför ytterdörren och det praktiska i att kunna hiva in leriga barn i duschen känns som en stor fördel för mig som gnatig morsa...

Vore jättetacksam om någon tog sig tid!

/Lisa
 
Bump, någon som har synpunkter? Snälla?
 
Gustavsberg har en med rundat hörn där respektive sida är från ungefär 70-100 cm. Kolla tex sigro.se

EDIT: Givetvis finns det många tillverkare som har sådana hörnor, Gustavsbergs var dock den första jag hade i huvudet
 
Redigerat:
Alternativ 2 gillar jag bäst, men ett litet badrum kan kännas ännu mindre om denna uppmurade vägg blir för dominant.

Vi är precis på G att kasta ut en duschkabin som är rundad och har skjutdörrar. Jag tycker att detta (åtminstone vår) har ganska smäckig dörrkonstruktion som dessutom är tråkig och svår att hålla ren med alla spår och skarvar dörrarna ska gå i osv. Kan tänka mig att denna skena blir snuskig även om den inte sitter på en kabin. Ni får ju antagligen silicona också.

Ännu ett prisvärt och luftigt alternativ är en glasad duschvägg med duschstång för draperi (ej nödvändigtvis). http://www.smarthem.se/7509/p/duschvaggar/noro-frost-duschvagg-dv/ Gärna med ett duschgolv i trä (vilket säkert inte är lika prisvärt).
 
  • cb-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska snart renovera mitt nya badrum i lägenheten jag kommer flytta in i.
Rummet är 1,82x1,52, således ganska likt erat i m2.

Jag ska också sätta in en duschhörna men räknade bort en sådan med två öppningsbara, och kommer nog gå på denna modell:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=56993

Med tanke på att jag inte har så stort badrum tänkte jag ta denna duschhörna, bl.a för att den har skjutdörr och dels för att den inte är helt rundad, sparar då lite plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.