Det finns tydligen plastbandade 34 graders maskinspik med hela runda skallar, tex:

http://www.verktygsproffsen.se/band...-plastbandad-spik-34gr-vfz-hel-skalle-65-90mm

Enligt samma site passar dessa till minst två stomspikare från Senco som även klarar vanlig tätbandad D-skallespik, men det saknas uppgifter om denna spik passar även andra 34 graders pistoler. Är det någon som vet om det generellt går att använda denna plastbandade spik med helrund skalle i alla 34 graders stomspikare som normalt använder tätbandad spik med D-skalle?
 
Paslodes 34gradiga Round Drive (rund skalle) verkar funka bra till tex Makitas 34gradiga gaspistol enligt andra trådar här. :)
 
Jo just det! Jag såg det i en tråd här nyligen, men det är väl om jag förstår det tätbandad spik, dvs exakt samma sätt att sätta ihop spiken (tejp) som vanliga D- skallespik. Men är det så att 34 graders plastbandad spik funkar i 34 graders pistoler som normalt använder 34 graders tejpade (tätbandade) spikremsor? Alltså, är det enbart vinkeln på magasinet som avgör vilka spik som passar eller spelar sättet att banda spikremsorna på också roll?
 
Bra fråga, jag tog för givet att det var 34gradig som 34gradig :)
Har dock ingen egen erfarenhet än av annat än 21gradig.
 
Svarar på min egen fråga: Det fungerar nog fint, i alla fall i en Hitachi NR90. Jag mailade verktygsproffsen och fick till svar att de flesta 34 graders stomspikare fungerar med både tätbandad (papper, D-skalle) och plastbandad (helrund skalle) spik, det är bara vinkeln som har betydelse. Jag beställde då en låda 34 graders plastbandad spik av dem att prova med och har pangat en rad med gott resultat än så länge.
För övrigt mycket bra service av Verktygsproffsen, och snabba leveranser!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.