Jag är i färd med att lägga råspont och undrar om man bör runda av nocken lite för att minska risken för att pappen spricker om "hörnet" är skarpt? På nedanstående bild ser det ju ut som att risken är överhängande för att en spricka skall bildas med åren (https://www.dinbyggare.se/lagga-takpapp-tips-nar-du-ska-lagga-takpapp/). Jag har sökt en del på detta men inte hittat något, så jag börjar misstänka att jag oroar mig i onödan.

Finns det någon nackdel med att runda av nocken som jag inte begriper?

Person som lägger takpapp på nock på tak med skarp kant som kan orsaka sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Plåt eller tegeltak
 
Ursäkta, jag glömde att skriva att jag ska ha papp på taket. Taklutningen är tyvärr såpass liten, annars hade jag valt plåt.
Eller förresten, finns det plåtar som är 4,5 meter långa som vi vanliga dödliga kan köpa till ett humant pris (vad "humant pris" innebär varierar naturligtvis)?
 
Är det takplåt du funderar över så går det att beställa (i nästan) valfri längd, jag har då gjort det.

Protte
 
Tp20 - Prima 0.5 mm, Kampanj - 93kr/m2 inkl moms.


En liksidig takprofil anpassad för att läggas på olika hus, ekonomi- och industribyggnader. Försedd med ett vattenlås som ger extra säkerhet mot att vatten tränger in under plåten i sidoöverlappet. Passar till alla tak ned till 9 graders lutning.

Tp20 är en ekonomisk lågprofil för tak med kapilär-brytande rilla. Finns att få med kondensskydd mot ett tillägg. Kvadratmeter är beräknad på den nominella bredden.

Kampanjpriset gäller svart plåt. Övriga färger är ordinarie pris.




Våra lagerlängder

  • 2000 mm
  • 2500 mm
  • 3000 mm
  • 3500 mm
  • 4000 mm
  • 4500 mm
  • 5000 mm
  • 5500 mm
  • 6000 mm
  • 6500 mm
  • 7000 mm
Speciallängder går att beställa direkt från fabriken, det är exakta mått.
Beställning av speciallängder kan göras via vårt formulär.

Snabbt googlat på nätet

För att återgå till rundningen, med kniv går det bra att kapa takpapp men försök med ett sopborstskaft.....
Rundning är bättre. även viktigt att förbinda översta brädan på var sida så rörelser inte river sönder pappen. finns ju en anledning att man använder spontat virke, nocken bör ju också få en spont.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.