På ett matlagningsprogram på tv såg jag en kock som hade ursnygg rund skärbräda. Den var flera cm tjock och hade en diameter på gissningsvis 40 cm. Det såg ut som det var sågat rätt av en stor trädstam. Dvs inte stavlimmat eller så.

Har någon sett en sån här i någon affär? Kan ni tipsa om var man får tag i en?
 
Hej!

Var på klädkällaren (Göteborg) i helgen och där såg jag en skärbräda modell rund, men vet ej om den var så stor som 40 diameter. Sen är den säkert inte lika flashig som den du såg i tv. Tips kan vara (okm du inte redan gjort det) googlat på rund skärbräda.
/-Lola
 
Det är väl bara att leta upp nåt lämplig stock och kapa en bit...

Har provat nåt liknande själv och insett att de är svåra att torka utan att det spricker.
 
ArneTW skrev:
Det är väl bara att leta upp nåt lämplig stock och kapa en bit...

Har provat nåt liknande själv och insett att de är svåra att torka utan att det spricker.
Prova att torka den i mikron (jag skojar inte).
 
Tack för fina förslag. Ikeas skärbräda är dock inte det jag är ute efter. Det där med att kapa en stock låter intressant. Ännu intressantare är: hur gör man för att torka i mikron?? Vilken effekt och hur länge?
 
Biet skrev:
Ännu intressantare är: hur gör man för att torka i mikron?? Vilken effekt och hur länge?
Det beror på hur stor träbiten är, och vilken fuktkvot den har. Det man får ha koll på är väl att virket inte blir överhettat så att det tar skada. Men håller du dig under 100 grader så är det säkert inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.