Jag har en ca 15 år gammalt vattenburet golvvärmesystem som jag har byggt ut med ytterligare 2 slingor .Men nu får jag inte dom nya styrdonen och termostaten att funka.
Jag har en Uponor termostat T-145 smatrix base (trådbunden) så nu har jag nästan fått för mig att man kanske måste ha tillhörande reglercentralen för att få det att funka är det någon som vet eller kan jag koppla in på min gamla kopplingsplint och i så fall hur??
Dom befintliga grejerna som jag har är termostater ifrån Danfoss styrdon från Uponor och allt är kopplat igenom Wirsbo kopplingsplint +24 volt transformator




Den gamla rumstermostat


En gammal Danfoss rumstermostat för golvvärmesystem monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dom gamla styrdonen



Fördelare för vattenburet golvvärmesystem med Uponor styrdon och synliga rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla kopplingsplinten



Wirsbo golvvärme-kopplingsplint med etikett, kablar och Uponor reglerknoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela anläggningen med både gamla och nya



Installationsvy av ett vattenburet golvvärmesystem med kopplingsplint, styrdon och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Dom nya delarna nya styrdonen


Två blåa Uponor styrdon monterade på en mässingsförgrenare i ett vattenburet golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya termostaten


En Uponor T-145 smatrix base rumstermostat, trådbunden modell, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


baksidan på termostaten

Baksidan av en Uponor termostat T-145 med synliga anslutningar och modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Den nya termostaten ha A B + - och ska ha en spänning till sig för att fungera ( 4 ledare ) , dom gamla är kanske bara 2 ledare till, hur är det kopplat vid cenralen, termodonen är dom rätt väg finns NO och NC , ta bort locket på centralen ( foto nr 3 )och ett foto på inkopplingarna
 
  • Gilla
Klinton
  • Laddar…
Ska styrdonen in på A och B och sen spänning på + och -?
 
Nej alla parter ska in i en central som har 4 anslutningar per sektion, vilka golv ska till komma,kan du ha samma temp i några rum, men öppna och fota så man det ut. Hur är det med dom gamla termostaterna , står det typbeteckning på baksidan, danfoss vet vi
 
Uponor Smatrix använder sig av BUS-kommunikation och man behöver ha Uponors reglercentral. Det går inte att koppla den som de gamla där man hade en 24V brytande/slutande funktion.
 
L lordi skrev:
Uponor Smatrix använder sig av BUS-kommunikation och man behöver ha Uponors reglercentral. Det går inte att koppla den som de gamla där man hade en 24V brytande/slutande funktion.
Är du säkert? Men är det bara rumstermostaten som man får byta i så fall? För drivdonen borde funka
 
Jepp det är så , såg din central den har flera lediga platser, så bara fylla på med nya termodon/termostater , syns tydligt hur det ska kopplas i den, den centralen kan dra 2 st don på samma termostat/utgång , så du kan koppla in ett don till på ett annat rum om du vill.
 
  • Gilla
Bläsa
  • Laddar…
B Bläsa skrev:
Är du säkert? Men är det bara rumstermostaten som man får byta i så fall? För drivdonen borde funka
Ja. Den termostaten ska ha spänningsmatning på + och -, och kommunikation med reglercentralen på A och B.
Om du vill styra ställdonen direkt, så behöver du en enklare 24V termostat. Ställdonen kan du använda.
 
  • Gilla
Bläsa
  • Laddar…
L lordi skrev:
så behöver du en enklare 24V termosta
Den gamla typen termostat som TS har, är det en ON/OFF eller motståndstyp med öka minska i centralen, har inte satt mig in i funktionen men vet en del '
 
J jonaserik skrev:
Den gamla typen termostat som TS har, är det en ON/OFF eller motståndstyp med öka minska i centralen, har inte satt mig in i funktionen men vet en del '
Det är en on/off för den gamla centralen är egentligen bara en kopplingsplint där man syr ihop 24V via termostaten till ställdonet.
 
L lordi skrev:
Det är en on/off för den gamla centralen
Förstod och tänkte mig det. Då blir det liksom lite jojo på utgående värme då
 
J jonaserik skrev:
Förstod och tänkte mig det. Då blir det liksom lite jojo på utgående värme då
Det brukar funka rätt bra ändå om slingorna är väl injusterade. Det är så man alltid har gjort, fram tills för ett par år sedan när de lite mer avancerade styrenheterna kom.
Ställdonen är rätt långsamma ändå. De brukar ha 5-10 min gångtid.

Uponors nya system ska vara "självjusterande" säger de, men jag tycker det fungerar lite så där. Man brukar få strypa in slingorna ändå för att det ska bli bra.
 
L lordi skrev:
tills för ett par år sedan när de lite mer avancerade styrenheterna kom.
Jepp teknikens under är inte slut än, men mycket småbitar som kan mankera och att laga lite själv kan man glömma, men dyrt blir det :worried:
 
Nu verkar det som att det inte går att få tag på rätt rumstermostat till mitt gamla system så jag får uppdatera styrsystemet.
Mii tanke är jag köper en
Smatrix Base reglercentral X-145 Bus 6X
Sen uppdatera mina rumstermostater till
Smatrix Base bus pod T-145.
Syrdonen behåller jag. Är det något mer man behöver eller räcker dom här för att få till det???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.