Hej,Kan någon svara på hur dessa 2 kablar ska sitta i denna rumsgivare???Den sitter upp och ner på bilden
men är bara uppsatt för bild.Elektrikern som var här säger att det ska vara 4 kablar men jag har läst att det bara behövs 2. Öppen rumsgivare med en vit och en blå kabel löst hängande, monterad upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit och blå kabel löst hängande från en öppen rumsgivare monterad upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en vit och en blå.
 
Vad är det för märke och modell? Och är du säker på att det är en rumsgivare, de brukar vara betydligt mindre (som en rejäl tumme)?

Jag tycker det ser mer ut som en termostat för elektrisk golvvärme om jag skall vara ärlig, det finns ingen anledning att ha anslutningsplintar för 230V i en rumsgivare. Det runda gråa borde vara inställningsvredet för måltemperatur och den svarta klossen ett relä som slår på och av strömmen till golvvärmen.
 
Du har nog rätt.Den heter Möhlenoff alpha direct R 20203-10N4.Den är på 230V.
Ställdonen är 24V så jag har förmodligen köpt fel.
 
Såg nu att de bara hade 230Vs rumsgivare men att kopplingsdosan mellan ställdon o rumsgivare/termostat
Är för både 230V och 24V.Jag kan inget om el ska jag tillägga så nån får gärna förklara.
 
Vad jag kan se behövs en centralenhet mellan rumsgivare och ställdon, har du någon sådan?

Alpha_direct_Installation.jpg
 
zarkov zarkov skrev:
Vad jag kan se behövs en centralenhet mellan rumsgivare och ställdon, har du någon sådan?

[bild]
Jag har en sån där kopplingsdosa ja.
 
Men ingen manual?

Jag hittar tyvärr bara information på tyska och mina kunskaper i detta (w)underbara språk begränsar sig till "noch ein bier bitte".
 
Jo manual,men jag tänkte om det fanns nån allmän uppfattning hur det funkar med dessa 2 trådar från väggen
till termostat.
 
Ska kolla manualen också såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.