Hej,

i äldre större hus finns ofta ett system för rumsbetjäning med ringklocka och siffror i en tavla i köket. Siffrorna fälls ned när någon påkallar betjäning från ett visst rum. Vad kallas ett sådant system?

Jag är på jakt efter ett sådant men det är svårt att hitta ett begagnat när man inte vet vad det heter... Hjälp!

Mvh
/Marcus
 
T
Om du bor i Stockholm finns det en massa kuriosaaffärer på Bondegatan där man kan hitta denna "tavla", hade själv en sån hemma i mitt föräldrahem, och är också lite småsugen på att fixa en sådan, men det är ett jäkla bäk om man vill dra ledningarna igen, dom åkte ner för c:a 20-30 år sedan. skriv en rad om du hittar och tala om vad dom heter-och vad dom kostar nu för tiden.

Lycka till.
 
T
Fick napp på Nacka byggnadsvård, dom har 4 olika "tavlor" inne, priser från 1200 upp till 2.400:-  (hua.....) fick precis veta , de har haft flera namn.
Nummertablå (tillverkades av Ericsson), och slang-uttrycket "pigtittare" som dock är förväxlingsbart med en spegel, även hembiträdeskallare/betjäntkallare figurerar.

EDIT: Även A.Renström AB tillverkade denna mojäng med osäkert namn.

Lycka till med kopplingarna, är du lite finurlig, kan du ju använda trådlösa grejor och koppla ihop (men det kan man skriva en hel bok om....) adress nedan.

Nacka Byggnadsvård AB
Eknäsvägen 2
132 44 Saltsjö-Boo
Telefon: 08-55 66 09 99

Fax: 08-55 66 09 98
nackabyggnadsvard@telia.com
 
Ha ha! ja, det är ju skitkul! Jag är uppvuxen i en lägenhet med den grejen kvar, och nu bor min sambos syster i ett funkishus som har ett fungerande sådant system. Vilken rolig idé att installera det!

När vi inreder källaren måste vi installera någon form av snabbtelefon upp till ovanvåningen, blir ju lite löjligt att sms:a varandra inom huset... :D

För närvarande chattar vi mellan våningarna om vi vill något. Det känns också lite löjligt, faktiskt!
 
T
Namnet på denna mojäng är:

Nummertablå

 
Hej,

tack alla för responsen, speciellt TN-Funkis för all info! "Nummertablå" - naturligtivs!
Ska kolla upp Bondegatan, och har mailat till Nacka. Kanske svårt att motivera att lägga några tusenlappar på systemet, men det vore ju litet kul om det funkade.

Som tur är visa av originalledningarna intakta liksom några av originalknapparna, dessvärre är strömförsörjning borta. TN-Funkis: Jag antar att det är ett likströmssystem med tanke på när man installerade systemen. Har du ngn aning om vilken spänning som krävs? 18 V DC? Annars får man testa med ringklockan och se vilken spänningstyp och styrka den vill ha för att låta. Tur man är elektriker. Har fnulat även på att bygga igop med trådlösa grejer som du skriver, för de rum som blivit bortkopplade, vi får se vad det hamnar till slut.

Mvh
/Marcus
 
T
Ska vara likspänning, men det var så länge sedan att jag är osäket om strömstyrkan, prova från 6V och uppåt. Ev kan spänningen vara högre då LM Ericssons reläer jobbade från 24V och upp till 48V för alla olika telestationer, men då detta är "klaffreläer" så brukar dom "trigga" på lägre spänningar, och då håller dom också längre , men dom borde vara outslitbara, gamla handlindade grejor är av yppersta klass. Däremot är priserna på dessa rena rånet, så försök via annonser eller kolla in hus som totalrenoveras, hantverkarna kan göra under för en flaska Whiskey.

 
Hej igen,

OK, tack! Då provar vi med DC från 6V och uppåt.

/Marcus
 
Tack för det!
Ytterligare en benämning alltså - fallklafftablå! Det hade man ju inte kunnat gissa fram direkt...

Roligt museum/samling! Synd att han inte säljer ngt...

Mvh
/Marcus
 
Är det någon som har försökt sig på att få igång dylikt system och har erfarenheter att dela? Jag har två ringknappar kvar, fallklafftablån, många inkommande kablar till transformator men oklart vad status är däremellan. Någon som uppgraderat till trådlöst, som även min elektriker var inne på?
 
  • Svart dörrstopp på en gråaktig yta med synlig slitning och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad flippklocka i träram, vit vägg, retro design, tiden synlig, analog digital hybrid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Charmiga gamla system!

Men är du bara ute efter funktionen så kommer man en bra bit på vägen med Nexas trådlösa dörrklocka, extremt lättinstallerat och billigt, sex olika ringsignaler kan kopplas till max 32 st sändare av olika slag tex tryckknappar. Finns tex på Bauhaus, Jula, Bolist etc.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/2146603A.pdf

Finns många intressanta tillämpningsområden för detta i lägen där man behöver ge möjlighet att påkalla uppmärksamhet mellan olika ställen i en fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.