Y
Jag hade tänkt ställa nya toan snett i ett hörn... alltså att 45graders vinkel på toan i ett 90graders hörn...

Skulle detta bli ett problem för en rullstolsbunden eller hur funkar det?
-jag vill ju inte ångra mig sen, men för nyttja utrymmet bäst så vore detta bästa lösningen.
 
I ett nybyggt hus skulle den placeringen inte godkännas ur ett tillgänglighetsperspektiv för handikappanpassning, något som numer är lagkrav (på nedre botten?) om jag förstått saken rätt.
 
Tyresö
Kontakta dom här innan du börjar bygga

http://www.dhr.se/index.php?page=7centimeter

En eloge ska du ha för att du tänker i dom banorna - önskar att det fanns fler som gjorde likadant.

Det är så lätt hänt att man sitter i den rullstolsbundnas sits (lite tvetydigt) och då vill man/kan man inte bygga om huset.
 
Y
ska omplacera avloppen i gammalt hus. Och ja, man vet ju aldrig, rullstol kan vi alla hamna i, fast jag vet ju inte hur rullstolsbundna brukar göra, de kanske aldrig stället rullstolen vid sidan om toan utan kommer framifrån och då gör det ju inget om den står i 45graders vinkel (ev stödhandtag osv får ju plats)

finns de där reglerna skrivna någonstans på internet vad för mått det ska vara för att betraktas godkänt?
 
Tyresö
90 cm dörröppning och ramp upp över alla kanter - även om kanten bara är 2 cm hög.

Ett hotell vid Skavsta flygplats hade monterat in färdiga toalettmoduler och byggaren trodde att dom 5 cm som golvet i modulen byggde, skulle kunna lösas med en enkel ramp. Vid allmänna utrymmen får det inte vara någon nivåskillnad alls. Dom var tvungna att höja all övrig golvyta 5 cm. Det blev mycket betongpumpning för mej - alla dom 1000-tals m2 golvyta.

Men det gäller (tror jag) bara allmänna utrymmen.
 
Y
jasså räcker 90 dörr. Trösklarna är ju enkla att fixa i efterhand, men jag tänkte mer om det var hänvisningar hur mycket friyta det ska vara på sidorna utav toaletten, typ att den inte får stå närmare än 80cm från vägg eller något sådant.
 
Godkänt i nybyggnation bostadshus: Från center toa skall det vara 50 cm på ena sidan och 110 cm (badkar eller dusch kan inkräkta på de 110) på andra sidan.
 
Y
specialo3fsne.jpg

specialo3f.jpg


Ingen av er som är rullstolsbunden och kan säga om det verkligen skulle bli svårare om den stod snett?
 
Det beror givetvis vilket handikapp man har, men för de flesta spelar sidoutrymmet inte lika stor roll som det framför. Du skall kunna vända rollstolen framför toan och det skall vara möjligt att fästa handtag vid sidan av den. Handtag kan fästas i väggen, golvet eller vara en del av själva toastolen.
 
Det blir åtminstone svårare för medhjälparen att stå vid sidan om toan. Det är därför reglerna är som de är.
Varför kan du inte göra som på den andra bilden?
 
Tyresö
Jag tycker att det rent arkitektoniskt blir snyggast som på andra bilden - det ser helt fel ut på något sett med toan i hörnet
 
Ja, för många rullstolsburna, dock inte alla, blir det svårare enligt bild 1. Dessutom tror även jag att det blir mycket snyggare om du gör enligt bild 2.
 
Men nog måste det finnas någon BBR paragraf som talar om vad som gäller? Eller?
 
Javisst står det i BBR vad som gäller: "Dimensionerande mått som är lämpliga med hänsyn till tillgängligheten och användbarheten i rum finns i SS 91 42 21."

Svaret i mitt första inlägg i denna tråden hämtade jag därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.