Målade sovrummet förra året men blev inte nöjd. Rev ner gamla tapeter och satte renoveringstapet och målade men tycker skarvar och ojämnheter lyser igenom. Så jag ska göra om det nu. Men kan jag rullspackla direkt på tapeten/färgen? Eller måste jag dra ner tapeten? Den sitter som berget så jag gjorde ett bra jobb när jag satte upp den iaf :)

Tänkte köra nordsjö rullspackel och sedan efter slipning måla 2-3 lager.
 
A
L Lohose skrev:
Målade sovrummet förra året men blev inte nöjd. Rev ner gamla tapeter och satte renoveringstapet och målade men tycker skarvar och ojämnheter lyser igenom. Så jag ska göra om det nu. Men kan jag rullspackla direkt på tapeten/färgen? Eller måste jag dra ner tapeten? Den sitter som berget så jag gjorde ett bra jobb när jag satte upp den iaf :)

Tänkte köra nordsjö rullspackel och sedan efter slipning måla 2-3 lager.
Bare å prova på något ställe. Det som kan hända är att tapeten bubblar sig. Du får göra bedömningen om du tycker det ser görbart ut att skära bort bubblorna och fylla i med mer spackel. Annars finns ett par alternativ, riva ner tapeten igen eller spärra med en oljebaserad spärrfärg. Finns numera något som kallas tapetgrund, ofta vattenbaserad, men den har jag inte provat.
 
Redigerat av moderator:
Använd tapetgrund innan du spacklar så minskar risken för att tapeten reser sig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
L Lohose skrev:
Tex denna?
[länk]

Aldrig hört talas om tapetgrund innan. Men ger det en yta som går att måla på så att jag inte behöver spackla eller ska jag ändå räkna med att spackla?
Använd innan spackling.
 
Tapetgrunden är för att spärra så tapeten inte reser sig innan spackling eller målning. Det har inget med finishen på ytan att göra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Kom på en annan idé, den kanske inte funkar alls men tänkte kolla vad ni rutinerade målar tycker ☺️

Jag stör ju mig på att skarvar syns igenom, för renoveringstapeten jag satte var 80 bred men de gamla tapeterna var 60 breda = de gamla skarvarna lyser igenom mitt i varje våd. Går det att spackla bara just där skarvarna är? Tex skära bort renoveringstapeten just där skarvarna är och fylla med spackel. Eller spackla direkt på tapeten? Tror inte det sistnämnda blir bra för drar man med handen över skarven känner man inget, man bara ser dem.

Detta för att slippa rullspackla precis hela väggarna,
 
Det kommer synas, spacklad yta har annan struktur än renoveringstapeten.
 
Skippa renoveringstapet. Spärra med riktig oljefärg och rullspackla, det fixar du.
 
Om du inte har spacklat stora ytor innan så ta in en målare som gör grundarbetet och måla själv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du inte har spacklat stora ytor innan så ta in en målare som gör grundarbetet och måla själv.
Överväger ta in målare för allt 😅

Vad kostar det på ett ungefär? Har aldrig anlitat målare.

Är 2 väggar som är 5x2.4 m sen en vägg som är 3.5x2.4 men mestadels består av fönster och en altandörr så det är inte mycket yta att måla/fixa på den väggen. Den fjärde väggen är det garderober golv till tak så känns onödigt måla igen bakom dem (de är inte fastsatta i väggen än men ska göras när rummet målats om).

Är det realistiskt att det kostar Max 15 efter rot att fixa detta med en målare? Inkl allt material osv. Kostar det mer än så får jag göra det själv.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skippa renoveringstapet. Spärra med riktig oljefärg och rullspackla, det fixar du.
Det är lite för sent för den sitter redan uppe 😄 satte upp det för ett år sen + målade typ 4 lager. Själva tapetseringen är ändå rätt bra gjord om jag får säga det själv, väldigt slätt och så. Problemet är bara att jag inte fattade att det inte räckte att tapeten var slät/bubbelfri utan att underlaget också behövde vara slätt. Så gamla skarvar/ojämnheterna i underlaget lyser tyvärr igenom och det stör mig.

Ska testa rullspackla i förrådet först tror jag, ska måla om där med och där är det verkligen skitsamma om det blir fult så perfekt ställe att öva på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.