När vi flyttade till vårt hus så ville jag inte ha stora gardiner i sovrummet utan jag satte rullgardiner inne i fönsternischen. Jättesnyggt. Och så kom våren, det blir ljusare - och våra sovrumsfönster vända rakt mot soluppgången. Resultat: ljus läcker in och jag vaknar så fort solen går upp. Jag som aldrig ens vetat om om att jag var ljuskänslig. Inte trevligt. Jag köpte då mörkläggande tyg och hängde framför fönsterna. Det fungerar men är inte speciellt snyggt.Vill inte ha hängande tyg där.

Nu funderar jag på att köpa rullgardiner som sitter i en kassett och som har sidokanaler och hänga inne i fönsternischen. Eftersom det blir en ganska stor investering (ca 4500 för tre fönster) så vill jag naturligtvis vara säker på att det fungerar.

Vill därför fråga om det är någon som har sådana eller har haft det som kan säga om de verkligen fungerar.
 
ingen som har sådana?
 
Går det inte att köpa en L list i lämpligt material och storlek som skruva fast på insidan av där rullgardinen går så att den stoppar ljusglipan? Eller kanske hitta en kabelkanal som passar?
 
jag vet var jag kan köpa sådana - det jag mest undrar är över om det verkligen blir ordentligt mörkt. Jag har blivit så himla ljuskänslig uppenbarligen.
 
Var på en konferensanläggning på Särö för ett par år sen, och dom hade "rullgardiner med sidokanaler". Visserligen hade dom en insynsskyddsfilm på dom fönstren, men det var en helt tät lösning, noll ljusläckage på sidorna. Vet att dom har för mörkläggning också (blev så impad att jag kollade tillverkaren för framtida bruk...).

http://www.solskyddsgardin.com/morklaggning.html

Säkert inte billigt, men oerhört effektivt var det!
 
Tack Josud - det låter bra!
 
Kan ju tillägga att den lösning jag såg satt direkt på fönsterbågen, vilket innebar att fönstret var helt öppningsbart om man ville. Iofs kanske det är lite onödigt om man vill ha helt mörkt, men med den insyns/värmeskyddsfilm som satt på de fönster jag såg var det väldigt praktiskt!
 
Redigerat:
Min tanke är i och för sig att fästa den inne in fönsternischen. Men kanske jag får tänka om.
 
Vi har självhäftande kardborrband på fönsterbågen och andra sidan på en slaktad rullgardin. Eftersom bågarna är vita syns kardborrbanden nästan inte alls. Förstår du hur jag menar?
 
Tror det. Hur gör ni längst upp? Eller ni kan inte rulla upp den alls?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.