Fjäderrullgardin som fungerat utmärkt i flera år blev felaktigt dragen i när "man" försökte få den att åka upp så tyget föll av stången. Har nu lyckats limma tillbaka tyget snyggt så att tyget kan rullas upp på stången helt rakt. Fäster stången i gamla beslagen men det finns ingen fjädring/motstånd alls utan tyget rullas ut och hänger som ett lakan ner från stången. Har googlat och hittat anvisning hur göra när rullgardinen åker upp för fort eller för sakta men vad göra här? (Rullgardinen är specialbeställd pga udda storlek på fönster, har en likadan i fönstret bredvid, vill ej gärna slänga denna.)
 
  • Rullgardin med grått tyg limmat på stången, ligger på ett trägolv, fjädringen saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte säker på just den där modellen men äldre typer kan man spänna fjädern på genom att hålla fast rullen och spänna fjädern genom att vrida den. Det knepiga är alltid att få fast den i fästet igen utan att fjädern snurrar tillbaka, samt ha tillräckligt starka nypor.
 
Jiji Jiji skrev:
Inte säker på just den där modellen men äldre typer kan man spänna fjädern på genom att hålla fast rullen och spänna fjädern genom att vrida den. Det knepiga är alltid att få fast den i fästet igen utan att fjädern snurrar tillbaka, samt ha tillräckligt starka nypor.
Gör tvärtom, sätt fast fjädern i hållaren och snurra på stången så går det enkelt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag brukar göra det enkelt, dra ner gardin, haka av den från fästet, rulla upp gardin genom att snurra på stången sätt i fästet, dra ner gardin och upprepa om behövligt.
Behövs inget verktyg eller hårda nypor.

Protte
 
  • Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag brukar göra det enkelt, dra ner gardin, haka av den från fästet, rulla upp gardin genom att snurra på stången sätt i fästet, dra ner gardin och upprepa om behövligt.
Behövs inget verktyg eller hårda nypor.

Protte
Men hur spänns fjädern då om gardinen redan är i utrullat tillstånd?
 
D Dilato skrev:
Gör tvärtom, sätt fast fjädern i hållaren och snurra på stången så går det enkelt.
Med den typen av rullgardin jag menar, med en fjäder i ena änden och en pigg i andra är det ruskigt svårt att kunna dra tillräckligt hårt i rullen när den sitter i fästet. Jag brukar snurra för hand och på slutet använda en tång. Men om det går på det här sättet låter det ju enklare.
 
Jiji Jiji skrev:
Men hur spänns fjädern då om gardinen redan är i utrullat tillstånd?
Hakar ur den i fäste som INTE är bara en pigg och rullar upp den.
tillbaka i fästet och sedan när man drar ner så spänns fjädern.
Kan behövas snurras upp för hand en gång till men det märker man.

Protte
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hakar ur den i fäste som INTE är bara en pigg och rullar upp den.
tillbaka i fästet och sedan när man drar ner så spänns fjädern.
Kan behövas snurras upp för hand en gång till men det märker man.

Protte
Jag får testa nästa gång jag och rullgardinen är på samma ställe.:)
 
B bråviken skrev:
Har googlat och hittat anvisning hur göra när rullgardinen åker upp för fort eller för sakta
I det här fallet är nog sakta = inte alls.
Hur står det att man ska göra?

Protte
 
På vissa gardiner kan man lyfta nedre änden på gardinen upp över stången och ner igen.
Repetera tills den är lagom spänd .
På vissa är det för trångt när fästena sitter monterade.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Nu lyckades vi spänna fjädern genom att ha stången nedmonterad och vrida runt med skruvmejsel (på denna modell) på vänstra kortändan av stången. Fick montera tillbaka stången några gånger och vrida ytterligare varv då fjädern behövde spännas hårt.
 
Om fjädern inte drar upp gardinen, så bara haka ur den på den sidan som har en flat pigg som infästning.
Sen rullar du upp gardinen manuellt en bit på stången,och sätter i den igen på sidan som har flat pigg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.