Hej!

Jag har spaltventiler över fönster och dörrar i sovrummen. Det sitter dessutom plisségardiner fästa i fönstren och dörrarna som alltså följer med vid öppning.

På grund av kass ventilation i allmänhet måste dörrar och fönster ofta stå öppna så här års men då släpps väldigt mycket ljus in vilket ställer till problem vid läggning av barn! Jag funderar därför på att byta till rullgardiner som kan fästas ovanför dörr och fönster så att det kan bli någorlunda mörkt även om det står öppet. Men, dessa kommer då att blockera spaltventilerna.

Så, hur är det med en rullgardin framför en spaltventil? Blockerar det luftflödet eller går det fint ändå på sidorna och under? Och om jag sätter dit såna där glidskenor på sidan för rullgardinen, hur blir det då?

Tack på förhand!
 
Beror på hur du sätter rullgardinen, jäms med väggen så det inte blir ljusglipor, då hindrar det luft att komma in. Sen om solen lyser ingenom fönstret så kommer luften mellanatt värmas upp häftigt, skulle tro att en rullgardin som sitter där blir bra varm.
 
Tack, det var lite det jag var rädd för men jag hade nån förhoppning om att det kanske skulle kunna bli tillräckligt luftflöde nedåt.

De flesta moderna rullgardiner har ju en reflekterande eller ljus sida på insidan så eventuellt blir det inte nåt enormt problem ändå, och oavsett vilket är det ju samma problem med plisségardinerna.

Men hur löser man det här problemet på sikt då? Ta upp ny ventilation i väggen i stället för spaltventil? Eller hur gör man för att få både mörker och luftflöde.
 
Bra fråga sitt ner sa läraren. hur man gör är upp till var och en, men ta upp ett extra hål, ger inte mycket av svalka när hela rummet är tokvarmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.