Jag har en specialrullgardin mellan fönsterbågarna med ett tyg som har två olika sidor - varpå den ena sidan är lite plastig/glatt o den andra mer som tät väv(båda sidor dock snarlika). Tyget håller ute värme men släpper in ljus. Vitt tyg. Nu har hantverkare demonterat dessa och imorgon ska de upp igen - men nu vet jag inte vad som är fram o baksida - och inte heller kommer hantverkarna veta detta. Dragsnöret kan placeras i båda sidorna - annars hade det varit en enkel vägledning.

Jag gissar att den mer glatta sidan ska sitta utåt, men vet inte. Det finns en sydd skarv längst ner på gardinens tyg, kan det vara så att den ska sitta utåt? ...snyggare att inte se den - kanske är en tanke vid tillverkningen?

Jag ska leta efter "spår"/slitage inne i sidan på rullgardinerna ...men frågar här under tiden...
I övrigt vad gäller vanliga rullgardiner så kan de enligt nedan monteras på olika sätt.

Bilden visar illustrationer av ett fönster med rullgardiner: en uppdragen och en neddragen. Text beskriver gardinernas orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror att det bara har estetisk betydelse. Fast den glatta sidan kan ju ha nån slags värmereflekterande funktion.
 
Jag kunde se små minimala spår av den fjädrande axel så går i centrum på rullgardinerna och konstaterar att glatta sidan ska sitta ut - som jag trodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.