Hej, istället för att hala upp 30.000 som inte finns har vi fått den briljanta idén att försöka bygga en markis av en rullfock eller liknande segel. ::)

Tanken är att förstaget som seglet rullas upp på monteras på väggen över altandörren och att seglet rullas ut med hjälp av vajer och öljetter utefter väggen med de snea fönstrena. Seglet skulle då täcka ca 30% av altanen och ge de välbehövliga skydd mot solen som behövs för att inte vardagsrummet skall bli bastu...

Är det någon som funderat över något liknande? Tror ni det går?

IMG_4509.jpg
/Fredrik
 
Har varit inne lite på samma idé, så jag är oxå nyfiken på svaren du får! Det kostar fruktansvärt mycket pengar tycker vi...
Vi har en vinkel liknande er på baksidan och det blir smällvarmt i köket och vardagsrummet (nästan tur att det regnar ibland...) Vi har varit inne lite på ett fast segel som man tar ner över vintern, kosta ca 350:-/kvm, se länken. Det blir inte alls lika dyrt och livslängden på duken ska vara det samma (ca 5 år) så man kan ju köpa ett "gäng" innan man är upp i 30 000:- ;)

www.kinneviksegel.se
 
Segel skapar en underbar stämning! Men får du verkligen en (hel och ren) rullfock för mindre än 30.000? Är seglet skuret så att det har en 90 graders vinkel, eller är vinkeln på seglet mindre?

Är det ett balkongräcke i "marin" modell, med vantskruvar, eller en byggställning man ser i förgrunden?
 
Det pris jag angav är ett nytt segel sytt efter de mått du anger själv.
 
Kinnevikssegels pris på 350:-/m2 är rätt ok men ger ju inte rullfunktionen utan fast montering... trevlig lösning iaf. Hade tänkt köpa ett bättre begagnat segel i lagom storlek för en 1000-lapp och låta sy fast husnumret på det, vinkeln mellan hypotenusan och den korta katetern torde vara ca 45[sup]o[/sup]


Fullt så grov design på räcket hade vi inte tänkt oss,
det är en byggställning! Återkommer med statusrapport när jag återhämtat mig från pappaledigheten... :surprised:
 
FredrikB skrev:
vinkeln mellan hypotenusan och den korta katetern torde vara ca 45[sup]o[/sup]
??? Missade nog den matte lektionen och min 16-årige son som har MVG i matte är på jobbet....

För övrigt testar vi nog Kinneviksegel för att se lite om det är segel vi vill ha innan vi lägger ut stora pengar på ett inrullbart!
 
Är det någon som har lite bilder på segelinstallationer i altanmiljö?

Jag försöker övertyga frugan om att det är helrätt, dock utan framgång hittills.
 
Sök på segeltak på Google, där hittade jag många bilder.
 
Såg det oxå! Kan tipsa om att papper från Lessebo pappersbruk är kanonfina, har bott i samhället bredvid mitt i Småländska glasriket!
 
Vill bara börja med att påpeka att du har snott mitt egentliga användarnamn ;D ;D ;D

Som gammal seglare tycker jag det låter spännande.
Har själv en stor veranda som vi spände en gammal stormstor från en Mälar 22:a över när vi hade party förra sommaren.

Har funderat på markis, men kanske ska göra något segelmässigt?

Det borde väl fungera med en rullfock (som egentligen borde heta Genua eftersom de i princip alltid är överlappande).
Hur bred ska "markisen" vara?
En normal rullfock på en större båt är nog ca 10 meter i "förliket" (framkant). Oftast sitter rullfockar på lite större båtar och större jollar med spinnaker.
Vi klarar oss nog med en 4-5 meter vilket motsvarar en lite större jolle.

Eftersom det är ganska lite belastning på en sådan här lösning jämfört med ett segel borde man klara sig med en ganska simpel lösning.

Hmm, lite tankar bara. Hur har det gått?

/Fredrik
 
På sommartorpet ikväll så kommer de att sätta upp ett segel, kan vara en idé att titta på det kanske?
 
Just nu är det brådis att packa upp alla kartonger och skruva ihop möbler men jag går och suger på segelidén och ju mer jag tänker på det ju säkrare blir jag. Det blir skitläckert eftersom huset har taskigt LYS och det kan nog bli en hel del drag i en sån konstruktion när det friskar i så jag vill fundera ordentligt på lösningen.

Attans, TV-antenngubben kommer först på torsdag  så jag får ta webversionen av Sommartorpet  8)

Du får väl ta över min Avatar och inloggning då... bara 5000:- ;)
/Fred
 
Jag har också haft samma funderingar och testade också att slänga upp en gammal genua på altanen.

Men ett segel är ett segel, och segel är gjorda för att fånga vind och driva båten framåt (förhoppningsvis). Eftersom ett spänt segel blir som en flygplansvinge så kommer det att stå och "segla" i vinden. Krafterna som bildas är stora och det hela slutade med att seglet drog ur krokarna som jag monterat i takstolarna .

Dock har jag inte släppt iden ännu, men då blir det med ett specialsytt platt segel.
 
Skulle vilja se vad som händer med "segeltaket" från Sommartorpet om det blåser till lite... eller mycket! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.