hej har startat min vedeldade bastu nu .Ska prova rulla mej i snön .Brukar ni göra så eller hur svalkar ni er ?
 
Det skall du absolut prova på. Visserligen har jag bara gjort det en gång (länge sedan) och det känns inte lika kallt som riktigt kallt vatten. Jag botade en begynnande för kylning genom snörullningen (?!), tror jag.
 
Självklart ska man rulla i snön.
Finns två vettiga användnigsområden för snö, att åka snöskoter på och rulla sig i när man badar bastu.
 
Mikael_L
Givetvis!, men akta dig för skaren bara ...

En gång var det hård och tjock skare, så vi förberedde innan med att kliva runt och ha sönder skaren på några kvm.
Sen när det var dags att kasta sig i efter en stunds svettning så var det givetvis en av mina polare som kände sig tvungen att spela Allan och kuta ut längre och kasta sig i där.

Ouchhh :x , -"Gjorde det inte ont?"
- Nädå, hehe ingen fara alls... *med aningens smärta i blicken*
- OK då.
Men sen efter några minuter i värmen igen så såg jag att han hade börjat blöda från små sår över precis hela kroppen, -Du *******, du blöder ju som en stungen gris, ut med dig duschen, bums !
Han var alltså helt röd överallt då han stapplade ner från laven ... :O


Kul minne såhär efteråt.. ;)
 
Redigerat:
O ja. Har man dålig hjärta och vill dö, är det bara att rulla!
Ta reda på era kompisars hälsa innan rullning erbjuds!
:p
 
Jag har faktiskt aldrig provat att rulla i snön efter bastubad. Är det verkligen nåt att ha? (min finske far vänder sig i sin grav nu när jag frågar nåt så urbota dumt ;))
 
Hade jag haft bastu så hade jag sprungit ut o rullat mig... lätt... Det hör till lixom...
 
Tyresö
Självklart blir det snöänglar i samband med bastubadet. Bäst är ändå att bada i isvak - vedeldad bastu och isvaksbad är det optimala bastubadet. Jag har bara haft tillgång till det några gånger när vi hyrt stuga över en helg, i skärgården.
 
rulla i snön och kasta snöboll mellan beken i bastun har jag gjort under min uppväxt, inte provat som vuxen dock
 
Om snön tillåter det så javisst. (Läs Mikael_L:s inlägg).
Annars tar jag snö i handen och gnussar runt på kroppen.
Man får en särdeles känsla av att vara riktigt ren när man gjort så, vet inte varför.
För att svalka mig kan jag också bara stå ett tag ute i kylan och titta på stjärnorna.
 
Snörullningen är inte så obehaglig som det ser ut. Det är mycket lindrigare än isvak, men inte heller det är så farligt när kroppen är rejält uppvärmd. Jag har testat det och det var helt OK, men det är absolut inget jag längtar efter att få göra om, om man säger så.

Men jag har en bekant, en finne. Han badade i isvaken INNAN han gick in i bastun. Det är betydligt tuffare.
 
En yngre, entusiastisk släkting skulle ta sig ett dopp fast isen lagt sig. Så han hoppade ett högt hopp ner på isen för åka att rakt igenom - hade han tänkt sig. I själva verket var isen för kraftig så han landade stenhårt på isen. Då han låg där och jämrade sig så knakade isen till och öppnade sig under honom.

Han var inte helt nöjd efteråt, blåslagen och nerkyld.
 
Bäst är nysnö och ett ett fåtal minusgrader. När det börjar närma sig 20 minusgrader är både snön strävare och det är förfärligt kallt. Om man går ut ett par stycken kan man prova att starta ett snöbollskrig också. Det brukar dock inte bli så långvarigt innan alla deltagare flyr in i bastun igen. Hur som helst, snörullning rekommenderas.

Erik
 
jarlh skrev:
En yngre, entusiastisk släkting skulle ta sig ett dopp fast isen lagt sig. Så han hoppade ett högt hopp ner på isen för åka att rakt igenom - hade han tänkt sig. I själva verket var isen för kraftig så han landade stenhårt på isen. Då han låg där och jämrade sig så knakade isen till och öppnade sig under honom.

Han var inte helt nöjd efteråt, blåslagen och nerkyld.
Lite som denna?
http://www.youtube.com/watch?v=jVlZBEneQyg
:wow:
 
gadu^ skrev:
Lite som denna?
[länk]
:wow:
Ha ha, fast ännu bättre!!!
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.