Har precis fått rs232 modulen till mitt Powermax pro larm, men utgångarna är rj45 (hona)
Jag har aldrig sett en serie utgång via rj45 förut
Nu ska jag koppla in det i en usb ingång på Vera Edge

En sån här kabel borde väl
https://www.hembiobutiken.se/produk...p-kabel-rj45-db9-rs232-adapter/?s=pro+control
Och sedan en sån här:
http://www.kjell.com/se/sortiment/d.../usb-adaptrar/adapter-usb-till-seriell-p38885

Det borde funka?
Eller är det någon som vet av en direkt adapter mellan rs232 med rj45 -> usb?
 
Söker man på "rs232 to rj45 pinout" och liknande så får man en drös träffar så inget unikt problem. Verkar finnas rj45 direkt till usb också. Tyvärr kan jag inte svara på om det kommer funka, nog bara att prova.
 
D
Om inte RJ45-Dsub adaptern är gjord för Powermax-larmet så är det nog svårt att veta om den passar, eftersom RS232-signaler över RJ45 inte är någon standard.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
M
Har för mig när jag håll på med elektronik på 80 och 90-talet att sladdarna i en sådan grå kontakt var lösa när man köpte dem och att man sedan kunde koppla RJ45 anslutningarna till vilka stift man ville i D-sub kontakten. Du måste väl ha en spec på hur det är kopplat i larmet. RS232 är ju lite bökigt det finns så mycket som måste stämma både med ledningsdragningen och inställningarna för signaleringen för att det skall fungera.
 
M
cecar33 skrev:
Är det något sådant du behöver?

[länk]
Den lär inte funka då det blir ethernet i andra änden. Dessutom är RJ45 kontakten för bred, det skall vara den smalare varianten som används till telefoni.
 
mnils skrev:
Den lär inte funka då det blir ethernet i andra änden. Dessutom är RJ45 kontakten för bred, det skall vara den smalare varianten som används till telefoni.
Det var ju RJ45-USB frågan gällde från TS
 
C
mnils skrev:
Dessutom är RJ45 kontakten för bred, det skall vara den smalare varianten som används till telefoni.
Precis, det är nog (men inte säkert) RJ11, inte RJ45. Så om TS söker på RJ11 RS-232 till USB så får man nog betydligt fler träffar.
Och som mnils skriver - se till att du har en ritning på vilka stift i RJ11-kontakten som används till vad i larmet så att du antingen kan dubbelkolla att adaptern stämmer eller så får man fixa en adapter där man kan koppla om stiften själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är rj45 till usb(via dsub) som gäller.

Jag har googlat och har hittat det som står i trådstarten.

Visonic har en annan variant av sitt rs232 gränsnitt med dsub adapter. Men det gränsnittet är till andra versioner av larmet.
Har mailat firman som sålde grejen till mig, får se om han vet. Tyvärr lär han inte svara fören på måndag och om han har adaptern så får jag vänta till i mitten på nästa vecka innan jag kan koppla ihop larmet med veran :(
 
D
Är det säkert att en adapterkabel inte skall ingå? När jag bildsöker på larmet så ser det ut som rs232-modulen kommer i paket med en kabel med RJ45 och Dsub i vardera änden?
 
Vi har daul-RS232-modul till vårt powermax-larm, det är RJ45 kontakter. Det följde med rak nätverkskabel och adapter RJ45-hona till dsub9-hona.
Adaptern har följande pin-konfig:
RJ45 - dsub9
4 - 2
6 - 5
7 - 3

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
tommib
Skippa alla adaptrar och liknande. Köp en helt vanlig nätverkssladd av lämplig längd, klipp ena kontakten, lista ut vilken av ledarna som går till respektive pinne enl ovan, det borde vara blå=TX, vitbrun=RX, orange=GND. Sen beställer du en sån här http://www.ebay.com/itm/USB-To-RS23...299346?hash=item2a21a83992:g:vrcAAMXQDfdRxAaz från ebay, löder på sladdarna på rätt pinne och drar en krympslang över. Kostnad ca 40 kr.

Det gäller att hålla isär kontaktdon och elektriska signaler. Det är i detta fall en RS232-signal som ska konverteras till USB. Att RS232-signalen levereras över en RJ45-kontakt är inte relevant, mer än att man måste lista ut vilken pinne som är vad.
 
Redigerat:
cpalm skrev:
Precis, det är nog (men inte säkert) RJ11, inte RJ45. Så om TS söker på RJ11 RS-232 till USB så får man nog betydligt fler träffar.
Det är väldigt vanligt att den seriella (RS-232) management-porten på switchar, PA, mm är en RJ45-port.

Det är denna sats som jag köpte.
http://powermax-alarm.co.uk/product.php?id_product=83
 
C
tommib skrev:
Skippa alla adaptrar och liknande. .... Kostnad ca 40 kr.
Hmm. Adaptern jag länkade till kostar ju 20 kr så vad skall poängen vara med detta? Annat än att man kanske råkar ha materialet hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.