Vi började bygga med Roxi Stenhus i början av november 2007. Vi skall göra en hel del arbete inne i huset själv men Roxis uppgift är att (i stort) göra ett tätt hus, el och vvs. I slutet av december var Roxi ”klar” med sin första etapp och vi fock lov att börja göra egna arbete i huset. Redan innan dess hade det varit en del snabbinkallade (kris-)möte nere i Trelleborg saker som vi ansåg försenade och felaktiga. Bland annat skulle bärläkten vara på plats då vi fått löfte om att kunna göra taklyft under mellandagarna. I mitten av februari var läkten på plats efter många långa och jobbiga turer med Roxi. Roxi lovade oss ett ”jättefint hus” gång på gång och att det inte skulle vara några som helst problem att låta huset vara utan takpannor under en tid.

Problemen växte till, av oss mätt, STORA problem, brister och slarv. Taket läckte in på flertalet ställe (vi har hittat ca 15 ställe), väggelementen var otäta så man kan se rakt igenom skarvarna, bärande takstolar är avsågade på flertalet ställe och vilar på en järnbalk som i sin tur vilade på ett mycket söndrigt väggelement. Att få Roxi att åtgärda felen har krävts oerhört mycket energi, tid och pengar – och än idag (april 2008) är det många fel kvar. Totalt har vi 20 brister/punkter kvar att ta få åtgärdat av Roxi varav 6 av de är så pass allvariga att det finns risk för alvarliga negativa konsekvenser för huset.

Besktingsprotokollet som vi tillsammans med vår kvalitetsansvarig upprättade i december är lämnat ouppmärksammat trots flertalet (!!!) förfrågningar och krav från oss. Taket fick alltså läckt in rejält i över två månader. Roxi hotar med att slänga ut oss ur huset, ej göra klart arbetet och debitera oss extra om vi ej gör som dom säjer. Dessutom vägrar de ge oss besked om åtgärder om vad de ska (?) göra med felen och när. Att det läcker in i taket tycker de är normalt – likaså att man kan se igenom ytterväggarna. De visade sin nonchalans genom att sätta ströläkt UTAN ATT HA LAGAT TAKET/PAPPEN. Jag kan endast tolka detta som om de försöker bygga in felen vilket jag tror att de kommer att försöka med även på de andra felen. Vi har krävt ompappning av taket och att väggarna tätas enligt instruktioner från tillverkaren. Hållfasthetsberäkningarna på huset måste göras om. …tro mig! Det är MYCKET KVAR ÄN.

Många av felen kommer att bli dolda med mycket alvarliga fel om arbetet fortsätter. Den söndriga takpappen kläs in, väggelementen putsas, takstolarna kläs in, järnbalken och väggen kläs in… Är helt övertygad om att Roxi i normala fall inte hade åtgärdat felen utan bara gömt dom bakom ytskiktet eftersom vi har fått tjata/kräva en förbättning.

…slutbesiktningsmannen från Garbo är underrättad och ställer sig mycket oroande och bekymmersam till detta. Vad vår KA anser om bygget ska vi inte ens gå in på… men slarv, fusk, okunnighet och nonchalans är använda ord.

Vi är totalt ignorerade från Roxis sida. De har lovat lämna en datum då de ska vara klara. Det har vi inte fått. De har lovat skriva in vitessumma i kontraktet för förseningar. Det har de inte gjort. De lovar, lovar och lovar men INGET händer. De bygger på precis som det passar dom – när det passar som och utan att lyssna på oss. Ska man överhuvudtaget få Roxi att ”erkänna” fel får man bland annat lägga ner väldigt mycket energi och tåla mycket skit.

Bygget är MYCKET VÄL dokumenterat med foto, film och protokoll. Bland annat finns en film/ljudinspelning från ett långt samtal med Roxi där vi försöker få taket lagat där det framgår vilket bemötande man får när man kontaktar Roxi. De vet att vi har många och noggranna ögon på dom och bygget. Vi trodde faktiskt att de skulle vara ödmjuka efter deras tidigare negativa publicitet i TV (Plus),tidningar och internet och vi lämnade dörren öppen för detta och körde med öppna kort – men f a n vad ledsen, arg, frustrerad och besviken när man upptäcker att ingen, ABSOLUT INGEN, förbättring sker. Tror faktiskt att Roxi inte förstår att man inte kan agera såhär mot en kund som gör sitt livs affär.

Delar av vår egna dokumentation ligger på:
http://vegaz.se/husbygget/

Det enda vi vill är att Roxi gör ett fackmannamässigt jobb, efter anvisningarna och inom en vettig tidsplan samt står för konsekvenserna av de fel och förseningar som de orsakat. Sedan vill vi bara ha bort dom från vårt hus – fortare än snabbt.

En snabb sammanfattning: BYGG INTE MED ROXI STENHUS!!!
 
Bara en liten fråga för att lättare förstå ovantående: Vilken avtalsform har ni med Roxi? Totalentrepenad/ delad eller ?

Dvs. finns det fler företag inblandade som har avtal direkt med er?
 
Vi har inte avtal med någon annan entreprenad än Roxi. Roxis uppdrag är i stort att stomresa huset, el och vvs. Allt annat gör vi själva.
 
Se även min tråd angende Roxistenhus i juridikavdelningen. Hur kan ett börsnoterat bolag få härja fritt med sina kunder?

mvh
margareta sjödin
 
ja efter att ha läst trådar här och sett på tv så är man ju inte förvånad... snarare mer förvånad över att folk fortfarande anlitar Roxi........
 
Vi skrev kontrakt en månad innan jackie (Gaudins) skrev sistt, alltså 2005 och då fanns inga indikationer på dessa problem. Idagsläget skulle vi aldrig anlitat Roxistenhus...
mvh
margareta sjödin
 
Vi skrev kontrakt i början av mars 2007 - vid den tiden hade vi inte den information om Roxi som nu finns på nätet och i tidningar mm. Säger som Maggan; i dagsläget skulle vi aldrig anlitat Roxi stenhus.

När man väl skrivit på ett huskotrakt är det svårt att bryta det utan dåliga konsekvenser både pengamässigt och tidsmässigt. Processen fram till underskrift i ett huskontrakt är ganska lång och börja om på helt ny kula är svårt. Som jag skriver ovan; så trodde/antog vi att Roxi skulle skärpa sig och göra ett bra arbete och vara mer ödmjuka. Vårt hus är det första "enligt Roxi" som de bygger med egna byggare...
 
Japp, samma historia upprepar sig. Samma historia har jag hört ifrån många Roxi-stenhus/Entreprenadgruppen/Bygg-Bohlin-kunder. Samma helvete. Samma hot och skrämseltaktik.

Jag blir riktigt ledsen när jag hör vegaz historia och jag är verkligen ledsen över att vi inte gick ut tidigare med vår historia. Vegaz kanske hade klarat sig undan då. Men man tror verkligen in i det sista att deras beteeende inte är på riktigt. Man tror inte att någon kan behandla en så dåligt som ledningen ifrån Roxi Stenhus kan göra.

Jag trodde inte att folk skulle våga köpa ett hus ifrån dem sen vi gick ut i TV men jag såg på lagfarterna att 2 familjer köpt tomterna i Skegrie. Lycka till ! Och jag menar det verkligen, för med 100% säkerhet kommer även ni att bli illa behandlade, vilket jag helt klart inte vill.

Deras hot är inte ovanligt och detta var känt inom byggbranschen långt innan vi gick ut med vår historia. Det är därför de har "egna byggare" i dagsläget. Ingen byggare vil utföra något jobb åt dem längre.

Abbekås-tomterna kommer att säljas under namnet Byggkontakten då det är f d Roxi Fastighetsförvaltning AB (nuvarande Byggkontakten) som köpte tomterna ifrån Skurups kommun. Köp definitivt inget ifrån Byggkontakten heller !!!

Tro inte att vårt helvete är slut bara för att vi flyttat in i vårt hus. I fredags hade vi en besiktning som våra advokater kom överens om att vi måste ha för att få klarhet i vad som är vidgjort och vad som kvarstår. Roxi själva är portförbjudna utav oss, endast deras advokat och en "kunnig" byggnadsingenjör fick närvara. Han var ännu värre än vad Roxi själva var vid första besiktningen. Han malde på för fullt och försökte övertyga oss om att vi låg i underläga, juridiskt sett nu när vi hävt kontraktet. VIlket han självklart har helt fel. Om det är något vi har satt oss in i är just konsumenttjänstlagen och ABS05. Men förolämpningarna fortsatte hagla över oss ändå. Det krävdes 100 % självbehärskning för att inte tillkalla polis.

Roxi har den fräckheten att de inte tycker att vår hävning är befogad och att de nu vill få komma in i huset och åtgärda felen.
Detta är också deras taktik. Så fort du har tagit dig ur deras klor, vill de fånga in dig igen och plåga dig tills du ger upp.
Något de inte räknat med är att det finns människor som har kampviljan och inte kommer att skrämmas utav deras hotelser.

Jag är ledsen Vegaz, men du lär nog få dras med Roxi en lång tid framöver. Tyvärr.
 
Jag undrar hur de ska kunna hantera ett sånt projekt när de inte ens klarar av att leda projektering av enstaka hus.

Vegaz inlägg är ytterligare en bekräftelse på att inkompetensen ligger hos Roxi. I Plus skyllde de allt på hantverkarna som de hade anlitat för vårt husbygge, men hos Vegaz använde de sig av sitt eget folk, d.v.s. delägarna samt deras släktingar. Resultatet blev ännu värre.

Mängder av tragedier uppstår överallt där Roxi är inblandad. Deras totala brist på anständighet och självinsikt saknar motstycke i branschen.
 
Skansk_nybyggare skrev:
Då ska man alltså inte passa på här:

[länk]
Den där annonsen är ju så full av stavfel och språkliga kullerbyttor att den borde få människor att bums vilja välja en annan leverantör. Det är helt enkelt inte seriöst. Jag köper hellre en travhäst på Kiviks marknad, än ett hus av dem.
 
Den annonsen var ju faktiskt lite rolig - vad kan man göra annat än att skratta...!? Haha
---
Efter det att jag skrev inlägget här på byggahus.se hörde Roxi av sig. De anser jag driver diverse kampanjer mot dem (förtals-, prutkampanj mm). Men som jag skriver ovan ". Det enda vi vill är att Roxi gör ett fackmannamässigt jobb ... Sedan vill vi bara ha bort dom från vårt hus – fortare än snabbt.". Dagarna efter inlägget var Roxi och byggde i huset. De gjorde bara precis det som måste göras för att kunna skicka en ny faktura och kräva oss på pengar - några av de fel som jag nämner på min hemsida; vegaz.se/husbygget åtgärdades ej.

Nu tvingar de fram en slutbesiktning för att kuna skicka ännu en faktura. Kan jag inte medverka eller vill flytta datumen kräver de mig på pengar då jag "förhindrar deras arbete". ja herregud...

Hoppas de åtgärdar felen och svarar på mina frågor - för både min skull och Roxis.
 
Trist läsning...

Läser man igenom årsredovisningen 2007 för bolaget blir man inte direkt sugen på att investera. Marginell avkastning och framtidsvisionerna de målar upp ger mig associationer till "time share" försäljning vid medelhavet.

Alltså, ärligt talat, vad är det här för pellejönsföretag?

Om jag satt i den situation som 'Vegaz' m fl beskriver så skulle jag omedelbart lämna över diskussionen till en kompetent advokat. Kostar några kronor men det låter som tålamod och resonemang inte biter på dessa herrar. Gissningsvis blir företagets ekonomiska situation inte bättre och när det blir tuffare kommer de att bli om möjligt ännu mer svåra att ha att göra med.

Hur blir er situation om Roxi skulle gå i Konkurs inom ett par månader?
 
Hej,

Om företaget går i konkurs så finns det en färdigställandeförsäkring via Gar-Bo som skall täcka upp. Man får dock inte ha betalt för mer än vad som skulle betalats, dvs man har ett visst ansvar för att man inte betalar i förskott. I vårt fall låg begränsningen på 10% av entreprenadbeloppet, om jag nu inte missminner mig.
Här skall man kolla upp med Gar-Bo för att få klart för sig vad som gäller, talar man med Gar-Bo om dylika frågeställningar så sätter man ju samtidigt en viss press på Roxi via Gar-Bo. Ett försäkringsbolag ogillar ju risktagande.

MVH
/MF
 
Jag vet inte vad som skulle hända när Roxi går i konkurs.... antaglingen skulle det innebära ännu mer jobb från vår sida. "Givetvis" finns en färdigställandeförsäkring - hoppas dock inte på att behöva dra i den också. Just med tanke på den risken dock, och som ni säger, så betalar vi givetvis inte för ej fullgjort arbete samt håller inne slutbetalningen till allt arbete är utfört.

Bifogar en bild på läckage i vårt hus - (OBS! Detta är efter det att Roxi "lagat" taket en gång efter enormt mycket tjat...). efter det att bilden är tagen har Roxi ej åtgärdat taket utan menar att vår bedömning att taket läcker ej är gjort av en oberoende besiktningsman... Bilden är taget i slutet av februari... nu är det maj...

...Skratta eller gråta?
 
  • IMAGE_106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.