Hej,

Köpte nyligen ny router: ASUS RT-AX53U AX1800 Dual Band WiFi 6 (802.11ax) Router Router - Köp på MediaMarkt.se

Men jag har stora problem med uppkoppling i delar av lägenheten. Jag försökte markera ut på en ritning hur det ser ut. Routern sitter monterad vid ytterdörren i hallen, den är kopplad till Ownit fiber 100 mbit. TV'n som finns i vardagsrummet ca 6-7m bort tappar uppkoppling då och då, man kan även se att signalen i TV'n är på lägsta. Sen har jag ingen signal alls i Sovrummet som finns ca 12m bort.

Är detta normalt? Vad kan jag göra för att få bra signalstyrka i hela lägenheten?
 
  • Enkel ritning av en bostadsplan med två sovrum märkta och dimensioner angivna i meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör fokusera på att hitta en bättre kanal/frekvens eftersom du troligen har störningar från grannarna där du ligger nu. Avstånden är så korta så att utan störningarn från omgivningen borde det funka även om du har plåtväggar.....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du bör fokusera på att hitta en bättre kanal/frekvens eftersom du troligen har störningar från grannarna där du ligger nu. Avstånden är så korta så att utan störningarn från omgivningen borde det funka även om du har plåtväggar.....
Hur gör jag det? Är väldigt novis på detta
 
Jag kan inte guida dig på just din modell, man brukar kunna välja kanal/channel för 5GHz respektive 2,4GHz om du kör det.

Moderna routrar brukar ha någon funktion som själv hittar bästa kanalen, men det kanske inte alltid blir bra.

Kan du inte se det i routern finns det appar till telefonen som visar på vilka kanaler det redan finns trafik. Sök på "wifi analyzer".
 
Att flytta routern närmare till vardagsrummet bör inte vara en stor sak med lite kabelkanel och ethernetkabel. Kunde du placera den vid TV:n vore det ändå bättre då du enkelt kan sätta en kabel till den från routern. Testa sen om du kan köra på endast 5Ghz, mindre störningar.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
BirgitS
Hur är antennerna riktade?
Har du prövat med olika riktningar?
 
Ladda ner en app till telefonen (t.ex. Wifi Analyzer) och kolla hur radioomgivningen ser ut hos dig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kan inte guida dig på just din modell, man brukar kunna välja kanal/channel för 5GHz respektive 2,4GHz om du kör det.

Moderna routrar brukar ha någon funktion som själv hittar bästa kanalen, men det kanske inte alltid blir bra.

Kan du inte se det i routern finns det appar till telefonen som visar på vilka kanaler det redan finns trafik. Sök på "wifi analyzer".
Har laddat ner flertalet Wifi Analyzer men fattar inte riktigt vart jag hittar hur många som är uppkopplade på min kanal? Finns en funktion som heter Connecticuts devices där jag kan se vilka enheter som är uppkopplade, exempelvis min telefon, tv, högtalare etc. Är det där jag ser det?
 
Jag har också läst att kanal 1, 6 och 11 är att rekommendera. Men när jag kollar på mina kanaler i listan så börjar det på 36, 40, 44, 48, 52 osv?
 
dom kanalerna är på 5GHz-bandet. Du har också 2.4 GHz där 1,6,11 är kanalerna.
 
Jag har en router med motsvarande kvalité och får signal 15 m bort iaf, då med ett radhus emellan, så kanske 4 väggar. Så mitt råd är som tidigare nämnt att konfigurera, jag tror att det borde gå.

Om du tycker det känns lättare så kommer här en utförlig video:

Först så analyserar han förekomst och inställningar på andra nätverk. Du kan skippa till slutet där han byter wifi-kanal och helt enkelt testa dig fram. Jag gör ett antagande att din router har samma operativsystem som andra ASUS-routrar.
 
C Carlsonn skrev:
Har laddat ner flertalet Wifi Analyzer men fattar inte riktigt vart jag hittar hur många som är uppkopplade på min kanal? Finns en funktion som heter Connecticuts devices där jag kan se vilka enheter som är uppkopplade, exempelvis min telefon, tv, högtalare etc. Är det där jag ser det?

Ok jag tror det bästa du kan göra är att följa.videon som postades ovan, den hade bra steg för steg instruktioner.
 
Visst är avstånden korta här, men räckvidden beror också på hur mycket väggarna dämpar signalen.
Jag brukar räkna antal väggar snarare än avstånd. En vägg med garderober eller lägenhetsavskiljande vägg i kombination med dålig placeringar Wi-Fi-routern kan räcka för att få störande dålig prestanda med en vägg.

Det är svårt att säkert säga vad som är felet med så lite info. Först lite frågor.
Variera problemen med tid på dygnet? => förmåga grannar på samma kanal. Byta kanal.
Hur är routern placerad? På golvet, i ett skåp?
Vad är det för väggar? Betong? Lägenhetsavskiljande?

Jag hade börjat med att analysera signalstyrka och hur många andra som använder samma kanal med en appen ”Wi-Fi Analyzer’ i mobilen. Man skall också kontrollera att den kanal man har inte störs av grannar som valt andra kanaler än 1, 6, 11 eftersom kanalerna man använder överlappar in på nästa nummer.

Jag skulle dock rekommendera att börja med att skaffa en lång nätverkssladd och flytta Wi-Fi-routern enl bild. Sätt den gärna en bit upp på väggen så signalen får ”fri sikt” och slipper gå genom möbler etc.
Skiss av rum med dimensioner, pilmarkeringar och punktsträcka som visar väg mellan punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det finnas en granne som dämpar och/eller stör signalvägen enligt blå pil?

Har du inte bra signal vid ”S” i sov 1 är det nog fel Wi-Fi-routern.
Har du bra signal men dålig hastighet borde problemen bero på ”grannar” men borde då variera under dygnet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C Carlsonn skrev:
Hej,

Köpte nyligen ny router: ASUS RT-AX53U AX1800 Dual Band WiFi 6 (802.11ax) Router Router - Köp på MediaMarkt.se

Men jag har stora problem med uppkoppling i delar av lägenheten. Jag försökte markera ut på en ritning hur det ser ut. Routern sitter monterad vid ytterdörren i hallen, den är kopplad till Ownit fiber 100 mbit. TV'n som finns i vardagsrummet ca 6-7m bort tappar uppkoppling då och då, man kan även se att signalen i TV'n är på lägsta. Sen har jag ingen signal alls i Sovrummet som finns ca 12m bort.

Är detta normalt? Vad kan jag göra för att få bra signalstyrka i hela lägenheten?
Det första man alltid ska göra är att kolla om man kör senaste firmwaret. Just med AX routrarna har det varit ett antal uppdateringar eftersom tekniken är relativt ny.
ASUS RT-AX53U Firmware version 3.0.0.4.386.68383
https://www.asus.com/se/networking-...s/rt-ax53u/helpdesk_bios/?model2Name=RT-AX53U
Sen bör då även anslutande prylar vara likaså uppdaterade med senaste mjukvara.
Efter det så börjar man ev flytta routern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.