Är dessa rör kompatibla med varandra?

Dvs. kan man använda Roth fördelare på Wirsbos PEX rör-i-rör?

De har lite olika sortiment och vår byggare har lagt ner Wirsbos rör. För det mesta så finns det i Wirsbos sortiment bra prylar. Men Roth har en del saker som inte Wirsbo har.

Är dessa kompatible med varandra?
 
Enligt instruktionerna i "vattenskadefritt byggande" (eller vad det nu hette igen) så får man inte blanda olika tillverkares komponenter i vatteninstallationer.

Svaret på din fråga vet jag inte, kanske nån annan vet?
 
precis det har jag också läst. men frågan är var går gränsen? jag menar väggbrickor kan komma från t.ex fm matsson, kopplingar kan komma från t.ex vatette...

så, om kopplingar av annat märke är OK... vad skulle vara mindre OK om man låt oss säga kopplat: wirsbo PEX - vattete koppling - roth PEX...?
 
Så länge slangen (uponor / roth) har samma storlek och godstjocklek behöver man nog inte oroa sig. De olika tillverkarna brukar dock ha olika dimensioner och godstjocklek för att dom vill sälja sina egna kopplingar etc. Men det står ju på slangen vad det är för mått så det borde inte vara svårt att luska ut.
 
nä bra går det nog... men godkänt är det nog inte.

och själv undrar jag också vart gränsen går för godkänt och icke godkänt...
 
Det absolut mest kritiska förbandet i en vanlig villa borde vara väggbrickan för duschblandaren.
Denna kan man tydligen blanda hur som helst mellan Pex tillverkare och bricktillverkare.

Av detta att döma struntar jag fullständigt i rekommendationerna att hålla mig till samma tillverkare av både slang och koppling.
Resten av Pexkopplingarna ska ju vara synliga och då är det ju lugnt.

Mvh
 
jaa, egentligen borde det bara vara rören, fördelaren, skåpet, kopplingarna rör/fördelare och genomföringarna som man ska hålla inom samma märke. resten måste man ju få koppla med vad som helst!?
 
moddha skrev:
jaa, egentligen borde det bara vara rören, fördelaren, skåpet, kopplingarna rör/fördelare och genomföringarna som man ska hålla inom samma märke. resten måste man ju få koppla med vad som helst!?
Fast då blir det ju inte så mycket kvar efter allt det uppräknade....
Jag använder Roth fördelare, Wirsbo rörirör, och kopplingar av diverse fabrikat.
Är det någonstans som man ska vara noga så är det vid tappställen som under diskbänken och sådana "halvdolda ställen" där det kan droppa ett tag utan att det syns.

Fördelaren och skåpet är ju säkert placerade så där spelar det ju ingen roll om det läcker.
Jag skulle snarare hävda att genomföringarna in till våtrum är noga och under diskbänkar och sånt.
Resten kan kvitta för det är synligt och ska vara skadesäkert byggt i skåp och annat.
Ps. Jag använder inte de idiotdyra skåpen, de är knöligt att komma åt och är löjligt prissatt. Jag monterar fördelarna synligt på en källarvägg där det finns fall mot golvbrunn. Fel sätt men bättre än rätt sätt Ds.
 
jo, lite delar finns det ju kvar... :) väggbrickor, halvkopplingar, kulventiler, solenoider och säkert en massa mer skoj. men jag är med på vad du menar.

att bygga något som håller bra kan man säkert utan problem koppla friskt med olika märken. på samma vis säkert blanda tätskikt och fixmassor... men om inte fabrikören godkänt det så blir det svårt att få ersättning den dagen det inte håller. kan säkert räknas som dolt fel den dagen nästa ägare kanske får problem och försäkringsbolaget hittar en skön flora av leverantörer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.