Hej!

Vi har för några år sedan tagit bort flera stora tallar från vår tomt. Jag kapade av några rötter innan stubbarna frästes bort. Kan man använda det virket till något vettigt? Jag snickrar en del på fritiden, därav frågan.

Mvh.
P-O
 
Du kan bränna tjära av dem i en plåttunna.

Sörlänningarna använder en bit av stammen och roten av en tall som stamkrafter och rötter i båtar men här uppe hos oss är det gran som gäller för båtbyggeri.
 
heimlaga skrev:
Du kan bränna tjära av dem i en plåttunna.

Sörlänningarna använder en bit av stammen och roten av en tall som stamkrafter och rötter i båtar men här uppe hos oss är det gran som gäller för båtbyggeri.
Haha, det vi kallar "tjärgadn" d.v.s. tjärgadd. Jag har bara små bitar av roten. Jag vet inte om det här är rätt forum, kanske skulle fråga på trädgårdsforumet i stället. Men det är nog här jag kan få dom bästa svaren eftersom vi alla är "woodworkers" ;)-
 
Ja just tjärgaddn. Det var ju tallstubbar som de drog upp med stubbrytare or moarna.
Förresten je vi int na woodworkers. Vi je träkarlar. Om man skall tala västerbottniska och österbottniska:D

Rent allmänt är barrträdsstubbar löst virke med mycket spänningar i. Jag tror inte dina småbitar är värda att sätta arbete på.
 
Men använ dem söm tännven, he brinn bra.
Dotrar fick tag på en bit tjärgadd som hon spilke op del tjveten å elda bara ve tjärven å he rök bara svartröken.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Men hörje sä bra swar ja fick. Då kan ja ba kast iväg e å int bry me så myche. Ja ä rätt ny i den här hobbyn, å vejt int så myche om olika trä. Men om man int frååg få man ju int vejt na.

Hare,
P-O
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Inte ja ba kast iväg ! Använd som tändve'. Plockade själv upp en rot ur sjön ( legat där minst 100 år) och såg "oljefläckar" på sjön. Skar en direkt liten spänt med kniven. Provade och tända med tändare, Det brann, fast mycket sprakande, fast det var helt surt av vatten!!! Undrar hur mycket tjära den roten innehöll? Ska snart sågas upp i lämpligare bitar.
 
Tjärgaddn ska döu in't snör bort! Me en tockendenna, beinthöfs na diesel!
Na, nöu troo jig att we waal håll oss deil rikssvenska så att we eint waal utsnårt! ��
 
HasseTeknik skrev:
Inte ja ba kast iväg ! Använd som tändve'. Plockade själv upp en rot ur sjön ( legat där minst 100 år) och såg "oljefläckar" på sjön. Skar en direkt liten spänt med kniven. Provade och tända med tändare, Det brann, fast mycket sprakande, fast det var helt surt av vatten!!! Undrar hur mycket tjära den roten innehöll? Ska snart sågas upp i lämpligare bitar.
Tack för tipset! Jag får göra det, hugga upp till "tjvejt´n"

Hare,
P-O
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.