Är det någon som har flyttat/tagit bort en thujahäck eller på annat sätt fått reda på hur djupt rotsystemet går? I jakten på snabbt vindskydd har jag fått span på en synnerligen yvig thujahäck (drygt fyra meter hög..), men har alltså ingen aning om huruvida det ens är värt att tänka tanken på att plantera om densamma med någorlunda hyfsat resultat eller inte... (Är inte heller sugen på att gräva enorma kratrar för att överhuvudtaget få upp själva enheterna...)

Mycket thuja på den här delen av forumet, utan att jag hittar svar på min fråga :) :surprised:

Således, tacksam för svar.
 
Det är inte lönt med hyfsat resultat. Köp nya plantor istället - thujan växer fort.
 
Det går ju att köpa 200cm thujor från plantskolor, om du inte behöver så många, så det kanske är ett alternativ?
 
Vad kostar Thujor om 200cm på det prisvärdaste stället ?, och vad ska man tänka på när man köper 200cm Thuja ?.
Man har läst om krukodlade m.m, och räcker det med 50cm emellan dom ?, vill heller inte ha gul-bruna utan gröna Thujor men det kanske är hur man sköter dom ?.

MvH jawen
 
Körde det enkla alternativet, 120 cm krukodlade...

Själva planteringen fortskred planenligt, gick till och med smidigt... ...fram till sista tre metrarna i ett hörn av trädgården. När spaden sattes i jorden var det fullkomligt stopp ett par decimeter ner. Och jodå, nedgrävt i marken låg ett ordentligt lager av vad som kan antas varit en gjuten grund:eek: Cirka en halv kubikmeter betong i varierande storlekar har hittills bärgats, mer lär det bli.. Ibland kan man bli lagom trött, i vissa fall ännu tröttare:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.