Hej,

Vi anlitade ett företag för byte av värmesystem 2022, pga. materialbrist etc. så drogs arbetet ut och blev "klart" 2023. De fakturerade oss då 90% av kostnaden under 2023 för att vi ville hålla inne på 10% tills de hade rättat till vissa fel som hade uppkommit. Dessa fel kunde bäst diagnoseras/fixas på vintern när det är kallt ute och kunde därför inte bli fixade förrän 2024.

Då till problemet, nu i deklarationen för det gångna året 2023 upptäcker vi att de inte skickat in rotavdraget, på fakturan som vi betalade 2023 stod det så gott som ingenting mer än en rad: "90% av X" där X är offertbeloppet exklusive rot men beloppet att betala (längre ner på fakturan) är: 0.9*(X-Rotavdrag). Exempel siffror:

Exempeloffert
Rotavdrag: 15 000 SEK
Totalkostnad: 100 000 SEK exklusive rot
Kostnad med rotavdrag: 85 000 SEK


Exempelfaktura (detta är allt som stod)
Servicearbete 90% av 100 000 SEK = 90 000 SEK

Att betala: 76 500 SEK

Dom vill alltså istället lägga roten på sista fakturan och göra detta för år 2024.

1. Är det okej att dom gör så enligt skatteverket?
2. Har vi rätt att säga "Nej, vi vill ha att ni 'förbrukar' vår rot för 2024" (då vi kanske ska göra andra renoveringar under 2024)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.