Försöker tolka ROT-reglerna åt min far.

Han har ett garage, som är äldre och i dåligt skick. Garagets tak är vidbyggt huvudbyggnaden, men det är en meter bred gång mellan huset och garaget. Nu skulle han vilja riva det äldre garaget bygga ett avsevärt större varmgarage, vidbyggt mot huset. Är detta ROT-avdragsgillt?

Vidbyggda garage räknas normalt som tillbyggnad och borde vara ROT-berättingande. MEN hur ska reglerna tolkas när det finns ett mindre garage på platsen som behöver rivas för att kunna vidta åtgärden?

Klippt från skatteverkets hemsida: "GARAGE Nybyggnad av fristående garage ger inte rätt till skattereduktion. Garage som är ihopbyggt med befintligt småhus är att jämställa med tillbyggnad och ger rätt till skattereduktion. Ett garage får anses vara ihopbyggt med huset om det finns en dörr mellan det befintliga huset och garaget eller om garagets yttervägg till 75 procent eller mer består av bostadshusets yttervägg."
 
norrbottenstorpet skrev:
Försöker tolka ROT-reglerna åt min far.

Han har ett garage, som är äldre och i dåligt skick. Garagets tak är vidbyggt huvudbyggnaden, men det är en meter bred gång mellan huset och garaget. Nu skulle han vilja riva det äldre garaget bygga ett avsevärt större varmgarage, vidbyggt mot huset. Är detta ROT-avdragsgillt?

Vidbyggda garage räknas normalt som tillbyggnad och borde vara ROT-berättingande. MEN hur ska reglerna tolkas när det finns ett mindre garage på platsen som behöver rivas för att kunna vidta åtgärden?

Klippt från skatteverkets hemsida: "GARAGE Nybyggnad av fristående garage ger inte rätt till skattereduktion. Garage som är ihopbyggt med befintligt småhus är att jämställa med tillbyggnad och ger rätt till skattereduktion. Ett garage får anses vara ihopbyggt med huset om det finns en dörr mellan det befintliga huset och garaget eller om garagets yttervägg till 75 procent eller mer består av bostadshusets yttervägg."
Det där är nog på gränsen. Det bästa är att ta kontakt med skatteverket, ingen anonym telefonist utan någon högre upp. Be om mailadress och maila bilder osv. Få svar på mail som sparas om något problem skulle uppstå i framtiden.
 
borde ju kunna gå som ROT om man sparar lite av det gamla garaget, tex taket som man förlänger, eller sparar en yttervägg
 
Om det nya garaget är ihopbyggt med huset så borde rot utgå då detta även gäller tillbyggnader. Att det stått ett gammalt garage innan borde inte spela någon roll, detta skall ju inte renoveras utan rivas och ersättas av en tillbyggnad . Regeln TS hänvisar till är att många tänjer på gränserna för rot på fristående garage.
 
Jag slängde iväg frågan till skatteverket via deras mailtjänst. Postar svaret här därefter.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag utgår ifrån att du, TS, när du skriver att det nya garaget skall vara vidbyggt, inte bara menar att det finns ett tak som ansluter till huset via den 1m breda gången, utan att det är vidbyggt i skatteverkets mening.

Då förefaller skatteverkets text ganska klar. Om det nya garaget är vidbyggt huset så att det antingen finns en dörr mellan huset och garaget eller en av garagets ytterväggar till minst 75% utgörs av husets yttervägg, så är det ROT. Annars inte.

Sätt en dörr från huset in till det nya vidbyggda garaget så är saken biff.
 
Ja, det planeras vidbyggt i skatteverkets mening, dvs med angränsande vägg och gångdörr mellan huvudbyggnad och garage. Jag hoppas att skatteverket gör samma tolkning som du thomasx :)
 
Skatteverket kommer knappast och granskar ärendet, jag har trots många hundra ansökningar aldrig haft besök av myndigheten. Bara frågor någon enstaka gång och i slutändan aldrig ett avslag om "kunden" haft pengar kvar och varit folkbokförd i Sverige.
 
elmont skrev:
Skatteverket kommer knappast och granskar ärendet, jag har trots många hundra ansökningar aldrig haft besök av myndigheten. Bara frågor någon enstaka gång och i slutändan aldrig ett avslag om "kunden" haft pengar kvar och varit folkbokförd i Sverige.
Har du haft några fall där kunden inte haft pengar kvar eller inte varit folkbokförd i sverige?
 
jag har haft en kund som gjort slut på pengarna, fick avslag från Skv, men då ägde frun också huset så jag fakturerade henne istället
 
thomasx, slut på ROT-pengar ett flertal ggr och några Svenskar som jobbar i Norge och är skrivna där men har fastighet här. Dom som har slut på ROT är det bara att fakturera på den summa som fattas, och dom skrivna utomlands faktureras hela beloppet. Och ingen kunde förstå att dom inte skulle ha ROT-pengar. Och ingen vill betala mig för att nysta upp, fakturera om och ligga ute med pengar :mad:
 
Kan meddela att Skatteverket svarat att så länge det nya garaget uppfyller kraven på utbyggnad av huvudbyggnaden, spelar det ingen roll att det nu står ett gammalt garage på platsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.