Hej,

Min fru och jag är båda svenska medborgare men bor sedan över 40 år i Tyskland. Vi har ingen inkomst i Sverige förutom en blygsam pension från de åren vi jobbade i Sverige. Den svenska pensionen reducerades för övrigt med omkring 2/3 på grund av en ny lag för utlandssvenskar som infördes i år (garantipensionsdelen). Övrig pension får vi i det land vi bor större delen av året, dvs Tyskland 8-9 månader om året.

Vi äger två fastigheter i Sverige, en i Göteborgstrakten och en i Blekinge nära Karlskrona. Vi betalar naturligtvis fastighetsskatt för dessa.

Jag kan inte minnas att det fanns ROT/RUT i mitten av sjuttiotalet när vi fortfarande bodde i Sverige, det var i alla fall inget som jag kom i kontakt med. Vi därför mycket osäkra på vilka regler som gäller och skattemyndighetens sidor är inte direkt lättlästa.

Nu till frågan. Vid arbeten på fastigheterna har vi alltid antagit att vi inte kan göra ROT/RUT avdrag och har alltid betalat allt mer eller mindre i cash ( inte så lätt heller nu för tiden). Stämmer det?
 
Rickard.
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Och om man tycker det är svårt att förstå hur det de skriver ska användas för ens egen situation så har Skatteverket en kunnig och trevlig kundtjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.