Fakturan

Arbete 81600kr
Material 9600kr
Servicebil 7000kr
Äta Extra arbete 680kr
Äta extra arbete vvs jour VVS-jour 2040kr
Äta material 4825 kr

Fakturans totala belopp 109145 kr
Avgår skattereduktion 48860 kr

Att betala 65285kr

Ska försöka kortfatta mig (Dem som renoverat är en stor återförsäljare )



Allt handlar om 2040kr vvs jour som ni kan se där uppe och anledningen att rot inte gick igenom

När de skulle montera tillbaka varmvattenbredaren märkte jag efter några timmar att det läcker vatten.
Jag ringer hantverkaren och talar om för honom och han skickar ut en rörmokare jourtid som åtgärdar problemet.
Hantverkaren ringer upp mig och säger att någon måste betala 2040kr för rörmokaren.


Jag sa till Hantverkaren butiken för göra det eftersom det inte är mitt fel. Hantverkaren ringer upp mig efter några timmar och säger att jag INTE behöver betala 2040kr, han har pratat med återeförsäljaren

När renoveringen är klar och jag får hem fakturan ser jag att 2040 kr står med på fakturan.
Jag ringer upp hantverkaren och talar om det för honom och han ber om ursäkt. Han ringer ekonomiavdelningen på Sven installtionstjänster som är under leverantör till butiken.. Efter ett tag ringer han upp mig och säger att jag ska bortse 2040kr och att jag ska betala in fakturan fast ta minus 2040kr. Alltså 65285 -2040 kr så jag betalde in 63245kr.

Efter några dagar får jag en betalningspåminnelse där det står att jag måste betala 2040kr.
Jag blir frustrerad och ringer upp hantverkaren. Han ringer upp ekonomiavdelningen igen enligt honom.
Han ringer upp mig och säger att jag inte ska vara orolig och att det är fixat.

2015-02-11 får jag ett brev från skatteverket där det står att skatteverket inte beviljar någon preliminär skattereduktion för att utförarens begäran om utbetalning kom för sent till skatteverket.

Jag ringer Sven intallationstjänster och undrar vad som pågår. Anledningen till att det inte har skickats är för att 2040kr saknas.
Jag berättar hela historian om vad som har hänt men hon på fattade inget.
Kommunikationen mellan Hantverkaren och Sven Installtionstjänster har verkligen varit dålig.
Sven överklagar beslutet till skatteverket.
Sen hör jag inget från dem på 14 månader

Idag 2017-02-10 får jag brev från inkasso att jag måste betala in hela rotbeloppet som inte gick igenom pga 2040kr.
45900kr + 3700 kr påminnelseavgift ! Sven har inte ens skickat ett brev till mig där dem talar om att vad som har hänt efter överklagan istället skickar dem en påminnelse som har gått till inkasso.

Finns det något jag kan göra??
 
Redigerat:
Bestrid och invänta en stämningsansökan i tingsrätten. Varken kronofogden eller inkasso får kräva in en bestriden faktura.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Skickar hantverkaren in ansökan om ROT för sent är det hans fel och inget han har rätt att fakturera dig för. De 2040 kronorna ställer kanske till det något, men att ansvaret skulle bli ditt för att mindre än 3 % av fakturan inte är betald (rätteligen eller ej) verkar orimligt.

Som sagts, bestrid fakturan och kolla om du därtill kan hitta någon stödbevisning för varför du inte skulle betalat de 2040 kronorna - förstår dock om det är svårt halvsnnat år senare.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Snailman
Redigerat:
fenerim skrev:
Fakturan

Arbete 81600kr
Material 9600kr
Servicebil 7000kr
Äta Extra arbete 680kr
Äta extra arbete vvs jour VVS-jour 2040kr
Äta material 4825 kr

Fakturans totala belopp 109145 kr
Avgår skattereduktion 48860 kr

Att betala 65285kr

Ska försöka kortfatta mig (Dem som renoverat är en stor återförsäljare )



Allt handlar om 2040kr vvs jour som ni kan se där uppe och anledningen att rot inte gick igenom

När de skulle montera tillbaka varmvattenbredaren märkte jag efter några timmar att det läcker vatten.
Jag ringer hantverkaren och talar om för honom och han skickar ut en rörmokare jourtid som åtgärdar problemet.
Hantverkaren ringer upp mig och säger att någon måste betala 2040kr för rörmokaren.


Jag sa till Hantverkaren butiken för göra det eftersom det inte är mitt fel. Hantverkaren ringer upp mig efter några timmar och säger att jag INTE behöver betala 2040kr, han har pratat med återeförsäljaren

När renoveringen är klar och jag får hem fakturan ser jag att 2040 kr står med på fakturan.
Jag ringer upp hantverkaren och talar om det för honom och han ber om ursäkt. Han ringer ekonomiavdelningen på Sven installtionstjänster som är under leverantör till butiken.. Efter ett tag ringer han upp mig och säger att jag ska bortse 2040kr och att jag ska betala in fakturan fast ta minus 2040kr. Alltså 65285 -2040 kr så jag betalde in 63245kr.

Efter några dagar får jag en betalningspåminnelse där det står att jag måste betala 2040kr.
Jag blir frustrerad och ringer upp hantverkaren. Han ringer upp ekonomiavdelningen igen enligt honom.
Han ringer upp mig och säger att jag inte ska vara orolig och att det är fixat.

2015-02-11 får jag ett brev från skatteverket där det står att skatteverket inte beviljar någon preliminär skattereduktion för att utförarens begäran om utbetalning kom för sent till skatteverket.

Jag ringer Sven intallationstjänster och undrar vad som pågår. Anledningen till att det inte har skickats är för att 2040kr saknas.
Jag berättar hela historian om vad som har hänt men hon på fattade inget.
Kommunikationen mellan Hantverkaren och Sven Installtionstjänster har verkligen varit dålig.
Sven överklagar beslutet till skatteverket.
Sen hör jag inget från dem på 14 månader

Idag 2017-02-10 får jag brev från inkasso att jag måste betala in hela rotbeloppet som inte gick igenom pga 2040kr.
45900kr + 3700 kr påminnelseavgift ! Sven har inte ens skickat ett brev till mig där dem talar om att vad som har hänt efter överklagan istället skickar dem en påminnelse som har gått till inkasso.

Finns det något jag kan göra??
ta fram telefonloggarna så att du kan bevisa att du har ringt. Kvaliten på beviset är upp till domstolen att avgöra.
Sedan så har du gjort ett fel från början, Man ska aldrig acceptera att betala in ett annat belopp som står på fakturan, Du ska kräva en kreditfaktura på felakttigt belopp och betala mellanskillnaden på dessa. Hoppas du vinner i domstol jag tror du har stor changs att slippa betala detta.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Återförsäljaren är K-Rauta Täby och sven är deras underleverantör.
Det är lika mycket K-Rautas fel här.
Kommunikationen mellan dessa två har varit helt för jävlig.

Hantverkaren jobbar för K-Rauta. Det var K-Rauta som ringde och sa att sven ska överklaga skatteverkets beslut och allting kommer att lösa sig. Månader gick och jag trodde allt var ok och sen glömde jag bort det.

Hur kan jag få en påminnelse efter 14 månader? Ingen har ens hört av sig angående överklagan om att den inte gick igenom.

Jag har bestridit fakturan, första jag gjorde

TS
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Läste om nåt liknande i nån av kvällstidningarna på nätet för nån vecka sen, tänkte nämna det då det kunde hjälpa om du hittar det.

[länk]

Tycket det påminner om detta?
Intressant. Att ett avtal kan göra en konsument betalningsskyldig pga. en näringsidkares felaktiga beteende skulle mycket väl kunna betraktas som ett oskäligt avtalsvillkor.

"Hej, det här jobbet kostar dig 50.000. Eller 80.000 om jag inte orkar skicka in pappren. Vi får se..."
 
Den som vill kolla att begäran om ROT avdrag gjorts kan ringa till SKV och fråga. Var själv nervös hösten 2015 då vi dränerade huset. Började ringa SKV i november, påminde firman, kollade igen i början av december, ny påminnelse. Vid nästa koll hade begäran slutligen kommit in och några dagar senare kom bekräftelsen att den beviljats per post.

Liknande fall har väl diskutertas tidigare här på forat. Skall bli intressant att följa fallet som Snailman länkade till. Håller tummarna för den personen och att TS kan rida på positiv våg vid fällande dom mot firman.

Varför inte gå tillbaka till gamla modellen där privatpersonen själv begärde ROT avdrag ?
 
  • Gilla
verktygsgalningen
  • Laddar…
På avtalet står det:

Som köpare blir du betalningsskyldig för icke godkänd belopp om Skatteverkets avslag beror på omständigheter som till dig som köpare.

Jag och min fru är berättigad ROT det är ju inte mitt fel att dem skickade in försent eller inte ändrade fakturan.

TS
 
Redigerat:
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Låter ju iofs som en rimlig skrivning.

Problemet är ju att det i någon mån beror på dig, då du inte betalat hela fakturan. Det är synd att du bara pratat med dem och inte har skriftliga bevis på att du bestridit del av fakturan och att de 2040 aldrig skulle fakturerats till att börja med. Känns dock som om du har rätt bra förutsättningar att vinna det här. Kan du få snickaren att minnas att du bestridit de här 2040 kronorna så borde det sen inte spela någon roll att budskapet inte gått hela vägen fram, det är deras problem.
 
När det är så liten del av hela beloppet som är tvistig så verkar det oskäligt av företaget att inte lämna in ROT-ansökan på det som faktiskt är betalat. Borde jämställas med om man t.ex. delbetalar på två fakturor kan jag tycka.

Rent tekniskt är du betalningsskyldig för det beloppet som motsvarar den uteblivna ROT-en. Det är ju en del av priset på tjänsten, inte villkorat med att du beviljas avdrag.
Men samtidigt ska du kräva skadestånd av dem på samma belopp, pga de har orsakat dig skadan att gå miste om de pengar du skulle ha fått av Skatteverket. (Avtalsbrott då de inte gjort ROT-ansökan ordentligt)

Bestrid så länge för att skjuta på inkassot tills du har snackat allvar med dem.
Inkassoavgift och påminnelse ska du inte betala för något du inte först fått en grundfaktuara på.

Och skicka faktura snarast på det belopp du kräver av dem (dubbelkolla att du ställer den till rätt avtalspart - den som skrivit under ditt avtal, inte UE, bokföringsfirma e.dyl.) Sätt mycket kort betalningsdatum (typ en vecka eller så)

Se till att få prata med en ordentligt ansvarig (inte hantverkaren eller ekonomiassistent) och kolla att de fattat vad saken handlar om och att du har skadeståndsanspråk som du menar allvar med att driva. Och föreslå smidig kvittning av beloppen istället för mer tvist.
 
  • Gilla
fenerim
  • Laddar…
fenerim skrev:
På avtalet står det:

Som köpare blir du betalningsskyldig för icke godkänd belopp om Skatteverkets avslag beror på omständigheter som till dig som köpare.

Jag och min fru är berättigad ROT det är ju inte mitt fel att dem skickade in försent eller inte ändrade fakturan.

TS
Tyvärr så lär ett ev. rättsfall stå och falla med de saknade dryga 2000 kr av betalningen.
Har du skriftligt bevis på att du inte skulle betala dem ligger du bättre till men eftersom fakturan är grunden för ROT avdrag kan inte firman få ersättning om den inte är betald i fullo på deras konto.
Det är din skyldighet att betala fakturan för att få rätt till ROT.

Min tolkning blir att Skatteverket gjort rätt och att det sen är att avgöra vems (juridiskt) ansvaret var för att betala fakturan i fullo.

Har du skriftligen bestridigt fakturan och de inte åtgärdat det inom rimlig tid borde det också tala till din fördel...
 
Det här handlar enbart om att hantverkaren/revisorn begått ett misstag och inte skickat in ansökan i tid.
Att du inte betalt hela beloppet, är inget hinder. Man ansöker alltid på det belopp som kunden betalat för arbete. Alltså INTE på belopp man begärt.

Om hantverkaren velat få in ytterligare pengar hade han fått strida för det senare. Då hade du möjligtvis kunnat få avslag för avdrag på den summa du bestridit. Om hantverkaren fått rätt.
 
Det var hantverkaren som sa att jag inte skulle betala dessa 2040kr och jag litade på honom. Han sa han hade pratat med k-Rauta och Sven. Han sa betala totala summan -2040kr. Jag fick påminnelse men även då sa han igen att han hade pratat med k Rauta och allting var löst.

Tycker det är bedrövligt av ett stort företag som K-Rauta Täby inte lyckades lösa det här. Dem sa till mig det kommer lösa sig att överklagan har gjorts till skatteverket med nya beloppet på 63245kr.
Efter det ingen återkoppling alls. Jag ringde några gånger efteråt för att kolla hur det går med överklagan men det var under behandling varje gång.
Månader gick och jag tänkte inte mer på det här, hade glömt bort det rättare sagt.


TS
 
Redigerat:
fenerim skrev:
På avtalet står det:

Som köpare blir du betalningsskyldig för icke godkänd belopp om Skatteverkets avslag beror på omständigheter som till dig som köpare.

Jag och min fru är berättigad ROT det är ju inte mitt fel att dem skickade in försent eller inte ändrade fakturan.

TS
I framtiden kanske alla borde läsa avtalen ordentligt och be om en ändring till något liknande:

Som köpare blir du betalningsskyldig för icke godkänd belopp om Skatteverkets avslag beror på omständigheter som orsakats av dig som köpare.

Att hantverkaren inte har skickat in ansökan i tid, eller skickat in en felaktig ansökan är inte kundens fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.