Hoppas någon kan bringa lite klarhet i mitt ärende -
Fick igår meddelande av skatteverket att min kvarskatt blir 20000:- istället för de preliminära beskedet som var på 3000:- :@

Det visar sig att de 17000:- som tillkommit är exakt det belopp som var mitt ROT avdrag som gällde jordvärmeinstallation och utfördes i Oktober 2009. Eftersom det var efter den 1:a Juli -09 så var det alltså installatören som gjorde avdraget direkt på fakturan.

Nu ska alltså staten ha tillbaka hela summan igen!? Snälla säg att det bara måste vara ett fel från Skatteverkets sida? Har suttit i telefonköer idag utan att nå fram dit men ska fortsätta imorgon.

I början av detta år så minns jag att Skatteverket skickade mig en information angående att det ansökta ROT avdraget inkommit försent för att hinna ligga med på 2009. Jag struntade helt i detta eftersom jag inte alls förstod vad jag hade med den saken att göra, eftersom jag själv inte alls sökt nåt rotavdrag utan det gjorde ju installatören.
 
Låter ju konstigt.. Verkar som att de tagit tillbaka avdraget och ska dra av det nästa år för att de inkommit för sent? Är de så? Låter jobbigt isåfall, och detta är ingenting som skatteverket informerat om.

Är du säker att du hade tillräckligt utrymme för detta rot-avdrag?
 
"I början av detta år så minns jag att Skatteverket skickade mig en information angående att det ansökta ROT avdraget inkommit försent för att hinna ligga med på 2009."

Där har du skrivit svaret...

Firman ligger inte ute med pengarna.
 
Har absolut utrymme för avdraget!
Tiger79 - Så du menar att JAG ska stå för klanteriet från firman för att DOM inkommit med ansökan till Skatteverket för sent?! *s* skulle inte tro det.

Men det är ju staten som får tillbaka pengarna om jag betalar till Skatteverket. Menar du att Skatteverket jobbar på uppdrag av firman som gjort installationen och återkräver pengarna för att ersätta installatören? Verkar ju fullständigt vansinnigt.
 
Skatteverket skickade dig ett brev om att det var försent att få avdrag för år 2009.

Vad trodde du skulle hända då?

Tror du att staten ligger ute med pengarna?

Du får nog allt ta upp det i 2010 års deklaration.

Utrymme för avdrag ha inget med detta att göra...
 
Hmm, du verkar inte förstå. Man tar inte upp sitt rot avdrag i någon deklaration som privatperson. Det är den som utför jobbet som både ansöker om och erhåller ROT avdragspengarna (efter 1:a Juli 2009).

Alla installatörer gör ju ansökan om rotadraget själv till staten och får pengarna efter ca 10 dagar till sig. Jag kan väl knappast bli varken ersättningsskyldig för något som jag inte har ansökt om? Dessutom så känner jag mig inte intresserad av att ersätta en slarvig hantverkare som har "glömt bort" att ansöka om detta.
 
Rot avdraget är fortfarande ditt.

Det är inte hantverkaren som har en spärr på 50000kr per ägare....

Rot avdraget gäller din deklaration!!!

Hur ska firman veta din slutskatt?

Om firman glömmer att ansöka är det ditt ansvar...

Jag förstår dig, men tyvärr är det bara att vänta på pengarna.
Det drabbar även din möjlighet till avdrag för år 2010.

MVH
 
Att firman ska dra av ROT direkt på fakturan efter 1 juli är frivilligt. Hade lite eljobb här hemma som var jourakut (lördag kväll 2300...) och de fakturerade arbetet 2h på 2400 kr (jour ju...) och det var september 2009. Januari -10 skickade jag in fakturan + ansökan till Västerås skattekontoret som har hand om det. Sen nu denna vecka står det skattelättnad 1200 kr. Så jag antar att TS ej skickat den ansökan som skulle gjorts före början av mars -10?
 
När betalde du fakturan? 2009 eller 2010?
 
ROT-avdrag kan endast göras som direktavdrag av firman på fakturan efter 1a juli 2009.

Undra hur sent firman lämnade in ansökan om ditt ROTavdrag.. De gjorde jobbet i Oktober, kan de ha väntat till efter nyår med att skicka in till Skatteverket?

För de måste väl räcka med att jag som företag skickar in till Skatteverket samma år som jag gjort avdraget på fakturan.. alltså även 31a december.. Eller nån som vet hur de går till? Jag minns inte om vi fick någon info om detta förra året
 
Betalade fakturan i slutet på 2009.
Fick tag på en handläggare på Skatteverket nyss som gav mig lugnande besked. Han kunde se att installatören inkommit försent med ansökan om ROT avdrag men det skulle dom rätta till och skicka nytt slutskattebesked med korrekt summa. Skönt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.