Fick brev idag från skattemyndigheten att någon plockat ut max ROT avdrag för både mig och frugan. Vi har inte beställt något jobb så det är solklart bedrägeri. Jag har självklart kontaktat skattemyndigheten och förhoppningsvis hinner de stoppa i tid.

Dock har jag tänkt anlita en elektriker rätt snart och frågan är hur länge det tar att reda ut detta så jag kan använda ROT för det jobbet? Någon som har varit med om något liknande och har erfarenhet?
Dagar? Veckor? Månader?
 
H
Tycker att du även skall kontakta polisen att göra en anmälan, leder förmodligen inte till något, men är det många som anmäler så blir det större verkan. På pappret står förmodligen alla uppgifter på företaget som plockat ut ROT. Kontakta skattemyndigheten och tala om att du ämnar använda ROT, fråga hur det ligger till, be att du får ett mail med dessa uppgifter, så att du får det svart på vitt. Lägg gärna ut vilket företag som har gjort bedrägerit så att andra varnas. När det blivit fel vet jag att de skickar en förfrågan till företaget och jag tror átt de får 14 dagar på sig att svara. Men detta är ju något helt annat.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Skattemyndigheten skickar brev med uppgifterna om hur mycket ROT man kan få hem till den som är skriven på fastigheten. så genom mail eller telefon ska det inte vara möjligt att få uppgifter. Orsaken är att uppgifterna bara ska gå till den som har rätt till ROT avdrag. med mail och telefon kan ju vem som helst fråga och få svar om vem som helst
 
H
elmont skrev:
Skattemyndigheten skickar brev med uppgifterna om hur mycket ROT man kan få hem till den som är skriven på fastigheten. så genom mail eller telefon ska det inte vara möjligt att få uppgifter. Orsaken är att uppgifterna bara ska gå till den som har rätt till ROT avdrag. med mail och telefon kan ju vem som helst fråga och få svar om vem som helst
Nja, när jag ringde om att det var fel så skickades det ut förfrågan till hantverkaren, hantverkaren svarade inte och därmed gick de på vår linje. Vilket var helt riktigt och det handlade om småsummor. Vi har fått reda på per telefon vilka ROT summor vad var och en hantverkare har lagt in om. Så det är nog inga beskymmer att få ut dessa uppgifter.
 
Redigerat:
Eftersom jag i flera år sysslat med just ROT som en icke ringa del av mitt arbete vet jag efter många samtal med skattemyndigheten att dom inte får lämna ut uppgifter på annat vis än det som jag redovisat, har dom gjort det har dom gjort fel. Skulle det bara vara att ringa och meila skulle vem som helst kunna söka och få uppgifter som är skyddade.
 
H
elmont skrev:
Eftersom jag i flera år sysslat med just ROT som en icke ringa del av mitt arbete vet jag efter många samtal med skattemyndigheten att dom inte får lämna ut uppgifter på annat vis än det som jag redovisat, har dom gjort det har dom gjort fel. Skulle det bara vara att ringa och meila skulle vem som helst kunna söka och få uppgifter som är skyddade.
De kanske är smidiga, ringer du in och kan uppge ditt personnummer, adress, fastighetsbetckning och vem som är hantverkare och frågar hur mycket rot som har dragit så får du dessa uppgifter. Har du dessutom ett brev från Skatteverket så är ju solklart. Men givetvis kan du inte ringa och fråga om grannen om man nu inte är fruktansvärt nyfiken av sig. Visst kan du utge dig som grannen men förmodligen har du inte alla uppgifter som behövs, personnummer 10 siffror, hur mycket hantverkarens arbete har kostas osv. Har personligen inte haft några som helst problem att få ut uppgifter om hantverkarens Rot avdrag på vårt skattekonto. Vad jag förstår av ditt inlägg så ringer du för andra än dig själv eftersom du arbetar med det, jag då blir det ju så klart annorlunda, då frågar du om andra än dig själv. Å andra sidan kan du ringa in till Skatteverket och kronofogden och kolla upp företagetens skatteskulder, anmärkningar och hur de i allmänhet skött sina skattekonton, du får hela historiken, osv,
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jag råkade också ut för RUT-bedrägeriförsök. Fick mejla till en speciell enhet på Skatteverket som utreder dessa ärenden. Företaget (enskild firma) svarade inte och hade.dessutom många hundra tusen i skatteskulder (vilket var anledningen till att jag slutade anlita företaget). Det var nog lätt för Skatteverket att besluta till min förmån. Hela ärendetiden var ca 6-7 veckor.
 
Det är en enskild firma med ett personnamn och jag ser ingen anledning att lägga ut det då det kan vara frågan om en id kapning eller målvakt. Jag är tveksam till polisanmälan, är det ens jag som är utsatt för brott? Det är ju staten som blir blåst på pengar? (jaja det är allas våra skattepengar men rent juridiskt är det inte mina). Och som nämnts så är detta knappast första gången detta sker och det finns säkert folk som enbart jobbar med detta.

6-7 veckor låter väldigt trist, det blir ett rejält i-landsproblem då kommer en bubbelpool på onsdag som det behövs elektriker för att koppla in. :(
 
Jo det är du som är utsatt för brott. Om du inte hade reagerat direkt, så är det möjligt, tom. sannolikt att skattemyndigheten i första hand hade krävt tillbaka pengarna från dig, det är ju du som får ett skatteavdrag.

Jag tycker absolut att du skall polisanmäla.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
H
pelle242 skrev:
Det är en enskild firma med ett personnamn och jag ser ingen anledning att lägga ut det då det kan vara frågan om en id kapning eller målvakt. Jag är tveksam till polisanmälan, är det ens jag som är utsatt för brott? Det är ju staten som blir blåst på pengar? (jaja det är allas våra skattepengar men rent juridiskt är det inte mina). Och som nämnts så är detta knappast första gången detta sker och det finns säkert folk som enbart jobbar med detta.

6-7 veckor låter väldigt trist, det blir ett rejält i-landsproblem då kommer en bubbelpool på onsdag som det behövs elektriker för att koppla in. :(
Har du pratat med företaget? Personen där är säkert intresserad om den personen har blivit utsatt för ID kapning. Kolla med Skatteverket så får du svar om du kan använda ditt ROT avdrag nu direkt eller om du måste vänta, och i såfall hur länge. Kolla också med Skatteverket om detta företag har förekommit tidigare för bedrägligt beteende. Du har förmodligen alla 10 sifrrorna på personen, det är bara att kolla med Skatteverket och kronofogden hur historiken ser ut för denne person.
 
Redigerat:
H
hempularen skrev:
Jo det är du som är utsatt för brott. Om du inte hade reagerat direkt, så är det möjligt, tom. sannolikt att skattemyndigheten i första hand hade krävt tillbaka pengarna från dig, det är ju du som får ett skatteavdrag.

Jag tycker absolut att du skall polisanmäla.
Ja, det är ju TS skattepengar som ryker. Det är ju inte Skatteverket som betalar, Skatteverket betalar ju bara ut TS skattepengar.
 
Och att dom tio siffrorna skulle var någon svårighet att få tag på är helt fel, själv kan jag på 5 minuter ta reda på hela personnumret bara jag vet namn och bostadsort. Och det helt laglig och anonymt. Är det någon som tvivlar så skicka mig ert namn och bostadsort så svarar jag personnumret.
 
Det finns inget nummer till den som står på pappret på hitta och liknande.
När jag ringde till skatteverket visste de väldigt lite utan man skulle bara maila till ROT enheten i Malmö.
Jag kan inte använda ROT förrän detta är utrett men jag utgår ifrån att jag kommer att kunna göra det när det är klart.

Visserligen är skattfrågor speciella men jag har väldigt svårt att se att jag kan bli ansvarig på något sätt. Jag har inte på något sätt kommunicerat med företaget/personen ifråga, inget har beställts eller skrivits på. Om man kan bli skyldig 100 000 på det här sättet är det helt rättslöst. Uppenbarligen är rutinerna runt ROT undermåliga.
 
H
Du har gjort det du ska i nuläget och för en Polisanmälan. Det pappret från Polisen kan i slutändan vara guld värt. Kolla på personen, företaget på www.allabolag.se finns personen där? Skattemyndigheten bör ju ha en fullständiga uppgifter inkl. PG alt. BG nummer. Slå in det numret och låtsat göra en betalning, då kommer det automatiskt upp vem som äger PG alt. BG nummer. Googla på namnet. Ring telefonnumret du har, kolla vem som svarar. Spela in samtalet. Fråga personen om han/hon skickat in papper ang. ROT avdrag.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Och att dom tio siffrorna skulle var någon svårighet att få tag på är helt fel, själv kan jag på 5 minuter ta reda på hela personnumret bara jag vet namn och bostadsort. Och det helt laglig och anonymt. Är det någon som tvivlar så skicka mig ert namn och bostadsort så svarar jag personnumret.
Erik Svensson, Stockholm? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.