Har ett fritidshus med värdeår 2007. Anlitade i somras hantverkare för att bygga ett duschrum i ett befintligt utrymme som tidigare varit förråd.

Både jag och hantverkaren utgick ifrån att ROT-avdraget skulle gå igenom eftersom fastigheten är på sitt sjätte år. Fick idag brev från Skatteverket där man menar att jag fortfarande inte betalar kommunal fastighetsavgift och att jag därför inte är berättigad till ROT-avdrag.

Om Skatteverkets beslut är korrekt innebär det alltså att jag tidigast kan utföra ROT-avdragsberättigade arbeten under fastighetens sjunde nyttjandeår. "Femårsregeln" blev alltså en "sjuårsregel"!

Kan detta verkligen stämma? Jag har mailat till handläggaren på Skatteverket men inte fått svar ännu.
 
Skatteverkets regler;
"Vilket innebär att skattereduktion inte medges för om- och tillbyggnader av nybyggda småhus under de första fem åren från småhusets färdigställande. Detta innebär att fastigheter med värdeår 2004 kan få skattereduktion för arbete som görs år 2010 och fastigheter med värdeår 2005 kan få skattereduktion för arbete som görs år 2011 o.s.v."

Så om du har värdeår 2007 blir ditt första "ROT-år" 2013.
 
Tack för svar!

Har själv grävt i detta sedan igår. ROT-avdraget är formellt kopplat till om det tas ut kommunal fastighetsavgift eller ej, och det gör det ju inte under fem år efter att byggnaden färdigställts. Min tankevurpa bestod i att jag räknat från det faktiska, tekniska färdigställandet av huset - vilket skedde tidigt 2007. Nedsättningen av fastighetsavgiften påbörjas dock inte förrän efterkommande årsskifte (dvs 2007/2008), eftersom det alltid är fastighetens status och ägarförhållanden per den 1/1 som ligger till grund för fastighetsavgiften. Det innebär att jag först den 1/1 2013 är skyldig att betala (halv) fastighetsavgift och därmed kan göra ROT-avdrag. På byggnadens sjunde år som tekniskt färdigställt.

Mycket pinsamt och surt alltså. Ibland har man otur när man tänker. Bara att invänta tilläggsfakturan från hantverkaren. Tips till alla andra: kolla med Skatteverket innan om ni är osäkra...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.