El-firman gav mej en offert på att byta ut samtliga el-element samt kompletera med några ytterligare i en utbyggnad av huset.
Offerten var uppdelad på materielkostnad och arbete, med tanke på rotavdraget.
Han hade räknat med 24 timmars arbete, men jobbet tog bara 14 tim.
Nu vill han fakturera hela offertsumman, vilket jag kan förstå.
Får jag bara göra avdrag för den verkliga arbetskostnaden?
Eller kan jag dra av hela den offererade arbetskostnaden?
 
Återigen, du ska naturligtvis göra avdrag för den verkliga arbetskostnaden. Men ordnar inte elektikern med detta? Det tar mindre än fem minuter för honom att fylla i blanketten och pengarna ska sitta på kontot inom tio dagar
 
Just det, det är firman som gör avdraget direkt på fakturan, godta inget annat.
Och självklart är det verklig arbetskostnad som gäller inte offererade.
Du har väl fått en totalsumma som är lägre än offerten eller har dom minskat på
arbeteskostnad och ökat motsvarande på material? Isåfall tycker jag du ska
ifrågasätta.
 
mlkjhr skrev:
Och självklart är det verklig arbetskostnad som gäller inte offererade.
Det beror på vad som är avtalat. Fast pris är fast pris. Oavsett om jobbet går dubbelt så snabbt.
 
Verkligt pris i det här fallet avser vad som står på fakturan, inte på offerten.
 
Nyfniken skrev:
Det beror på vad som är avtalat. Fast pris är fast pris. Oavsett om jobbet går dubbelt så snabbt.
Förvisso, men för att kunna göra ROT-avdrag så måste arbetskostnaden vara specificerad och då är det den som står på fakturan som gäller. Vad som står i offerten är oväsentligt i detta sammanhang.
 
Jo men arbetsKOSTNADEN är ju den som offererades, såvida inte priset av någon anledning förhandlas upp eller ned i efterhand. På en faktura för med fast pris kommer det ju att stå ex. 20 000kr, varav 12 000 är arbete. Om FIRMANS kostnad för arbetet sedan bara visade sig bli 5000 så kostar det fortfarande 12 000 för konsumenten.
 
hempularen skrev:
Jo men arbetsKOSTNADEN är ju den som offererades, såvida inte priset av någon anledning förhandlas upp eller ned i efterhand. På en faktura för med fast pris kommer det ju att stå ex. 20 000kr, varav 12 000 är arbete. Om FIRMANS kostnad för arbetet sedan bara visade sig bli 5000 så kostar det fortfarande 12 000 för konsumenten.
Jag uttryckte mig kanske lite oklart, det är den arbetskostnad som står på fakturan som man får göra ROT-avdrag för inte den arbetskostnad som står på offerten. Skatteverket är bara intresserade av fakturan. Sen om den fakturerade arbetskostnaden är VERKLIG eller inte det spelar ingen roll. Huga vad det myglas med låga mtrl-kostnader och höga arbetskostnader just nu. Ta bara det här med luft-värmepumpar, tidigare låg installationskostnaden på c:a 3 000:- nu har den helt plötsligt stigit till 6500:- hos vissa firmor. Själva pumpen har som en händelse blivit billigare.
 
Kan man inte ansöka om skattereduktion(ROT) själv längre via blankett?

Kollade nämnligen på skatteverket och enligt vad jag förstod så kunde man bara ansöka själv via blankett t.o.m juni 2009 då antar jag att det är för att den nya bestämmelsen om att hantverkaren drar av det direkt.

Har fått för mig att man kunde välja..

Hade rörmockarn här som kopplade in diverse i nya köket vilket iof inte var ett stor jobb utan tog 3h men något rotavdrag är ej med på fakturan då det bara var bökigt när det var ett så litet jobb ansåg han.

Men 700kr är 700kr och för min del är det pengar det med som jag har rätt till.

Dessutom så böt han ut 2st nya ballofixer mot 2 nya med rätt storlek bara det att han tog mina "gamla" + att jag får betala för de 2 nya.

Sist men inte minst så skulle jag ha en separat dskm. avst. som jag redan hade hemma men han borrade för nära blandaren att det inte gick att ratta nånting(mora classic), han tog då min avstängare och satte in en mattson istället som är drygt 300kr billigare än den jag hade och skulle ha haft monterad.


Så lite uppretad blev man..
 
Fram tills årsskiftet kunde du välja men nu är det fakturamodellen som gäller.

/K
 
Du kan inte själv få ROT avdraget. Iofs så kan du troligen vägra att betala mer än halva arbetskostnaden när han fakturerar, skicka ett bestridande och betala halva. Inte helt säker på att du får rätt om han skulle driva in andra halvan, men osannolikt att han försöker.
 
Hmm, för att man skall få ROT-avdrag på halva arbetskostnaden enligt fakturamodellen så förutsätter det att säljaren och köparen är överens om att ROT-avdrag skall ske innan arbetet utförs.
Det är alltså ingen lagstadgad rättighet att automatiskt få nyttja sig av ROT-avdraget och köparen är normalt betalningsansvarig om inte skatteverket medger utbetalning och det finns inget som tvingar företagen att arbeta med ROT-avdrag.

Dvs det lär inte fungera speciellt bra att vägra betala om man inte kommit överens om ROT-avdrag innan arbetet påbörjades.

/Kent
 
hempularen skrev:
IIofs så kan du troligen vägra att betala mer än halva arbetskostnaden när han fakturerar, skicka ett bestridande och betala halva.
Hur skulle han kunna göra det (med hedern i behåll)? De har ju kommit överens om att ROT-avdrag inte skall utnyttjas.
 
" för att man skall få ROT-avdrag på halva arbetskostnaden enligt fakturamodellen så förutsätter det att säljaren och köparen är överens om att ROT-avdrag skall ske innan arbetet utförs."

Nä inför valmöjlighet mellan att ansöka själv eller direkt via faktura då är man ju iaf säker på att kunna utnyttja rot även om man får ligga ute med slantar i ett år innan de kommer in på skattekontot om man uppfyller villkoren givetvis.

Men de klart nån sate ska ju gå igenom alla ansökningar och det är ju inte bra för då skapar man ju jobbtillfällen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.