Jag byggde ny villa för 3 år sen och tänker nu bygga ett garage också.

Är det någon som vet vad som gäller??

Kan man få Rot-avdrag för ett garagebygge? Jag har fått både ja och nej som svar.
Garaget är ju faktiskt både nybyggnation och en tillbyggnad till huset.
Svårtolkat tycker jag!

Tacksam för svar
Matti
 
Lagen är ännu inte spikad, och buden om vad som skall omfattas och inte varierar starkt. Jag rekommenderar att du inväntar propositionen och att den fastställs av riksdagen om du vill vara på den säkra sidan.
 
Senast jag pratade med skatteverket (2 veckor sen) var svaret från finansdepartementet nej, så räkna inte med ROT.
 
Spontant:

Fristående=nej
Ihopbyggt med huset=kanske
 
Enl aftonbladet idag kommer garaget att vara godkänt för avdrag om det är ihop byggt med huset, annars inte. Jag kommer att ha 5 meter mellan och funderar nu starkt på att bygga ihop istället..
 
Hemmakatten
När du bygger ihop garaget med huset så ökar din byggarea. Eftersom garaget sitter ihop med huset så räknas garagets byggarea ihop med husets. Har du redan använt din byggarea till huset, tex tillåten byggarea för bostadshus 120kvm o huset redan är 120kvm, så får du inte bygglov till mer. Står det däremot att du har byggrätt till komplementbyggnad på 40 kvm så kan du bygga ett FRISTÅENDE garage, eller annan byggnad, men inte bygga ihop den med huset.
 
Hur definierar man hopbyggd med huset?
Jag har tänkt bygga ca 2m från huset och skulle kunna tänka mig att fästa en liten balk mellan garage och hus (en kortare period). Var går gränsen? Måste det vara en gemensam vägg?
 
Det måste vara gemensam vägg. Att ha en länkande brädbit tror jag att vem som helst kan förstå att det inte är sammanbyggt.
 
P Pokemon skrev:
Jag byggde ny villa för 3 år sen och tänker nu bygga ett garage också.

Är det någon som vet vad som gäller??

Kan man få Rot-avdrag för ett garagebygge? Jag har fått både ja och nej som svar.
Garaget är ju faktiskt både nybyggnation och en tillbyggnad till huset.
Svårtolkat tycker jag!

Tacksam för svar
Matti
Det beror på om det var inplanerat vid bygg planeringen. I så fall har man 5år på sig så för din inom 2år. Kolla det ordentligt.
 
  • Gilla
Lövborg
  • Laddar…
Nytt rekord i trådbumpning? 15 år senare ganska exakt 😂
 
  • Haha
Screew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.