Jag och grannen delar avlopp som ligger på grannens fastighet. Avloppet är utdömt och skall åtgärdas under nästa år. Jag tänkte se om det är någon som har förslag på hur vi på ett lagom kreativt sätt kan få rot-avdrag på hela arbetskostnaden?
Som jag förstår det kan grannen göra rot-avdrag, men inte jag då det ej ligger på min fastighet. Kan man göra så att grannen betalar hela arbetskostnaden och gör avdrag för det och jag betalar material? och sen justerar vi sinsemellan så det blir jämnt?
 
swirve skrev:
Kan man göra så att grannen betalar hela arbetskostnaden och gör avdrag för det och jag betalar material? och sen justerar vi sinsemellan så det blir jämnt?
Vad vinner ni på det ROT-mässigt? Ingenting.

Det blir bara merjobb för firman ni anlitar.

Det är då enklare för alla om han betalar allt och att du betalar din del direkt till grannen.
 
Haha, ja det är klart! Kanske att jag missade den mest uppenbara lösningen?!
 
ROT= Renovering, om- och tillbyggnad.

Tveksamt om man kan göra detta öht på ert projekt?
Någon som vet säkert?

Edit: verkar vara ok, men den självklara lösningen på uppdelning har du fått ovan...
 
Redigerat:
Jodå man kan få ROT på ombyggnad av avlopp! Nu gäller det bara hitta nån med dyr arbetskostnad och billig maskin :p
 
Krilleman
swirve skrev:
Jodå man kan få ROT på ombyggnad av avlopp! Nu gäller det bara hitta nån med dyr arbetskostnad och billig maskin :p
Inget bra upplägg. Skatteverket har börjat få upp ögonen för detta förfarandet. Flera av "oss" kommer upptäcka det den hårda vägen...
 
Det var sagt med en liten glimt i ögat... Maskinpris kontra arbetspris måste ju vara upp till entreprenören att sätta. Dock har nog skatteverket rätt bra koll på vad som är rimligt.
 
Krilleman
Visst förstod jag att det var lite lättja i påståendet, men det kanske inte alla gjorde?! :rolleyes:
 
Hemmakatten
Tveksamt om grannen har lust att ta hela ROT-avdraget. Det minskar ju dennes möjlighet till ROT-avdrag för annat ROT-arbete resten av året.

Jag tycker att det rimligtvis borde gå att få ROT-avdrag för TS. Avloppet är ju en högst väsentlig del för att kunna bruka huset. Ring skatteverket och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.