Just fått fiber installerat.
Skrev på innan PTS skrev en rapport där de varnade oseriösa installatörer, t.ex. om det har med ROT avdrag i offerten.

Vi hade ROT med i offerten för fibern.
Nu när jag får kvittot skriver firman: "Vi förbehåller oss rätten att fakturera fulla beloppet exklusive skattereduktion om begäran om utbetalning från Skatteverket avslås"

Den formuleringen har vad jag vet inte förekommit i någon tidigare information.

I konsumentverkets broschyr Tips till dig som är hantverkare - Konsumentverket står det på sid 11 "Du ansvarar för att arbetet du utför uppfyller
kraven för ROT-avdrag. Om det visar sig att
arbetet inte uppfyller kraven kan du inte kräva
kunden på betalning."


Av den totala kostanden för installationen har man specat att ca 60% är arbeten på tomten, dvs ROT-avdraget är ca 30% av totalkostnaden.

Frågor
  • Är det här så glasklart som det verkar att vår installatör är oseriös och försöker luras, dvs. ligger hela risken för ett avslaget ROT-avdrag hos leverantören?
  • Hur stor är risken för att det avslås?
  • Hur ska jag göra? Avvakta och se vad som händer eller stämma i bäcken och kontakta konsumentrådgivning och leverantör?
 
M
Det är en standardfras som skrivs på fakturor, i första hand avsedd för utställaren att gardera sig för att kunden t.ex slår i taket eller av annat skäl inte är berättigad till ROT. ROT är ett avtal mellan kunden och skatteverket som utställaren av fakturan hjälper till att administrera. Om utställaren lovar att ett jobb berättigar till ROT och det de facto inte gör det - så är det givetvis utställaren som gjort fel och bör ta kostnaden.
 
Om du uppfyller kraven för att göra ett rotavdrag, så tycker jag inte att du ska oroa dig, eller göra någonting. Det finns en liten risk, men man kan inte hålla på att oroa sig och arbeta förebyggande på varje detalj. Jag gissar på att det hittills har varit vanligare att folk har förlorat sin svenska arbetsinkomst och därför fått betala tillbaka avdraget. Men Skatteverket har blivit mycket mer aggressiv i sina kontroller, så kanske får vi se mer av återkrav pga överdrivet ROT-arbetande, i framtiden? I vilket fall liten risk, tror jag!

Vad ligger totalkostnad före och efter på, i ert fall, och hur långt gräver de på tomten?
 
Observera att det är enbart grävning, återställningen av marken och håltagningen i väggen som är rotberättigat.

Då jag gjorde det själv fick jag klara besked på att själva installationen inte var rotberättigat.

Så 60% låter väldigt mycket.
 
Du är iofs själv delaktig i att fuska med rotavdraget, så blir det avslag kommer du att stå för kostnaden är min erfarenhet.
 
Std fras då utföraren ej vet om skatteverket beviljar rot på dig då du kan ha maxat rot avdraget för det året.
 
Jag vet att installatörer blivit ifrågasatta om de överhuvudtaget får utlova ROT-avdrag och lägga in det i offerten. Det är ju utanför huset och har inget med ROT att göra egentligen. Men staten har gjort ett undantag för att stödja bredbandsutbyggnad. Så man får rabatt på grävningen.
 
Utföraren vet heller inte hur stora beställarens inkomster är - med andra ord - hur mycket du bidrar till staten med skatt på din inkomst.
Ju mindre inkomst (mindre skatter på den) - desto mindre totalbelopp ROT/RUT av de max 50 000 per året - är du berättigad till!

Alla är absolut inte berättigade till att få 50 000 i skattereduktioner!!!
T ex en fattigpensionär kan få max 15 000 kanske i avdrag per år.
Jag har försökt få Skatteverket att ge ett ungefärligt belopp/årsinkomst - som är minimum för att få maxbeloppet - men det är smått omöjligt - allt räknas ju på det gångna årets inkomster/skatter och de varierar från år till år.

Vi har en ytlig bekant som blev skyldig att betala hela beloppet tillbaka till skatteverket - hela hans inkomst kommer från Danmark.
 
När jag offererar ett jobb, skriver jag alltid att priset med rotavdrag gäller under förutsättning att rotavdrag medges. Har även med den texten på fakturan.
 
  • Gilla
jens71
  • Laddar…
Ja det är antagligen helt giltigt att avtala om det.
 
Henrietta70 skrev:
Jag har försökt få Skatteverket att ge ett ungefärligt belopp/årsinkomst - som är minimum för att få maxbeloppet - men det är smått omöjligt - allt räknas ju på det gångna årets inkomster/skatter och de varierar från år till år.
Det borde ju inte vara något stort besvär att räkna ut det bakvägen i ett standardfall (exklusive tex ränteavdrag)!
 
elpaco skrev:
Det borde ju inte vara något stort besvär att räkna ut det bakvägen i ett standardfall (exklusive tex ränteavdrag)!
Vill man göra det enkelt men inte på "kronan nära" så tar man 30% på inkomster upp till 430000 för 2015, lite slarvigt så tjänar man. Sedan finns det grundavdrag, olika kommunalskatt, etc, men även egna avdrag som kan påverka.
'Tummen och pekfingret säger ca 300" men påverkas utifrån din egna lånebild och andra avdrag.
Men man kan bli sjuk, förlora jobbet, etc, så jag förstår varför Skatteverket inte ger några exakta siffror för de tenderar lät att bli någon form av sanning.
 
  • Gilla
BennyK
  • Laddar…
Det stämmer, vi brukar räkna att med en inkomst på 25' per månad så är kunden hemma med Rot. Många tror tyvärr att avdraget är en självklarhet och glömmer att man inte kan få mer i avdrag än man betalar i skatt. Jag brukar varna kunderna speciellt pensionärer. Det kan vara så att man betalar ut avdraget men att sen visar det sig att man tjänade för lite. Då kan det bli restskatt.
 
Nu vet jag inte vilken operatör du valt, men själv drog jag öronen åt mig av följande anledning:
Operatören gick ut med erbjudande till alla att få fiber indraget och att arbetet skulle få dras ROT på.
ROT-avdraget beräknades till en ganska hög summa och jag skulle få betala i häradet 10000:- för arbetet.
En lek med ganska grova siffror ger att det skulle ta mer än en halv veckas arbetstid på min tomt att dra in fibern.
Även offerten på arbetet är chablonberäknat för alla i området, faller det sig ganska orimligt.
Själv skulle jag troligen max behöva ca 8 timmar för samma job och då utföra det med spade.

Är jag inte helt fel ute så kan du bara göra ROT-avdrag på arbete som görs på egen tomt. Gissningsvis görs chablonberäkningen på allt arbete som rör din fiber, även den i gatan.
Detta kommer möjligen skattemyndigheten att uppmärksamma och då hamnar du i kläm, under förutsättning att det är på detta vis.

Jag valde en annan operatör btw.
 
Redigerat:
Firman som installerat där jag bor handgräver så det är ingen skillnad mot hur du själv skulle ha grävt. Kan säkert ta 2 arbetsdagar beroende på hur tomten ser ut och vad som upptäcks i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.