Som det ser ut i skatteverkets sammanställning över arbeten som omfattas av ROT-avdrag verkar det ju som att t.ex. omdragning av el eller VVS inte omfattas av avdraget. Inte heller målningsarbeten verkar finnas med, t.ex. ommålning av fasaden. Någon som vet hur det ligger till??
 
Jag tror att de helt enkelt inte har hunnit skriva dit "självklarheter", men maila till dem och fråga så tror jag att de uppdaterar.

Jag blev annars mest förvånad över att sotning kommer ingå i avdraget.
 
I lagens förarbete har medverkat samma "sakkunniga" som banade väg för de hushållsnära pigavdragen. Det här handlar om personer som inte vet skillnaden mellan att räfsa och att kratta ...

Tur att de har lagen på sin sida!
:)
 
Se nedan länk. Här hittar du regeringens förslag till riksdagen och svar på frågor gällande ROT-avdraget.
Om du äger en fastighet, ej lägenhet, så ingår VVs och el, vad jag förstår. Men lagrådet kan ju ändra innan de klubbar.

http://www.regeringen.se/sb/d/11257#item117015

"Skattereduktionen gäller för reparationer, underhåll, om- och tillbyggnader av småhus, ägarlägenheter och bostadsrätter. Den omfattar endast arbetskostnaden för sådana åtgärder och alltså inte kostnader för material, utrustning och resor. Skälet till det är att minska svartarbeten och öka efterfrågan inom byggsektorn.
På samma sätt som med alla annan lagstiftning är det i slutändan myndigheterna och domstolarna som ska tillämpa det regelverk som regeringen föreslår och riksdagen beslutar om. Regeringen vill ändå så långt som möjligt redan nu försöka klargöra vilka arbeten som typiskt sett omfattas.

Reparation och underhåll är alla de åtgärder som du gör för att återställa eller bibehålla en byggnad eller lägenhet i samma skick som när den byggdes eller byggdes om. Det avser delar och detaljer som normalt behöver bytas en eller flera gånger under en byggnads eller lägenhets livslängd. Det kan till exempel vara om du målar om eller byter golv, tak eller väggmaterial."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.