Bor i lägenhet, har en dörr från 50-talet, vill ha en säkerhetsdörr, den sådan kostar inkl. arbete ca 14,000kr.

Får jag göra rotavdrag på arbetet som hantverkar lägger för att montera dörren? Alltså räknas dörrbyte under kategorin renovering?

...sen kan man undra hur många timmar det tar, 2 kanske? Så det är nog inte många kronor man sparar.
 
En gallerdörr på insidan om ytterdörren i en bostadsrätt borde nog kunna omfattas av ROT, själva ytterdörren omfattas nog inte. Ytterdörrar är föreningens ansvar.

Så fort lagen är klubbad hoppas Skatteverket själva att de kan presentera en hel del fakta om var gränserna går för avdragets giltighet.
 
Hemmakatten
Men just säkerhetsdörrar får varje bostadsrättsinnehavare själva bekosta om de vill ha en sådan. Åtminstone var det så för något år sedan i förening jag känner till.

Huruvida man kna nyttja ROT-avdraget vet jag inte, men tycker nog att det borde räknas in eftersom bostadsrättsinnehavaren betalar. Det kan nog ta mer än ett par timmars arbete eftersom karmen skall bytas också. Självklart skall man utnyttja reduktionen ifall man kan. Alla bäckar små...

Men du får nog göra som swetrot föreslår och vänta tills skatteverket har några regler klara. Det hindrar ju iofs inte att du byter dörren redan nu,och får fakturan specad på arbete och material.
 
Ja dörren bekostar jag själv i en borättsförening, i alla fall om jag vill byta den som idag finns. Ja, kanske gör så att jag fixar en ny dörr, o hoppas det går att göra avdrag sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.