Hej,

Vi bygger nyckelfärdigt. Det enda som inte kommer med är dock andra strykningen av fasaden. Detta kan man dock som tillval själv köpa till för hutlöst pris så det är färdigt med andra strykningen vid inflyttning.

Andra alternativet är att göra det själv eller med annan firma efter inflyttning.

Jag undrar dock vad som gäller med ROT vid målning av fasad med andra strykningen. Enligt Skatteverket står det ju att "Arbeten som avser reparation och underhåll ger rätt till rotavdrag oavsett hur gammalt huset är. Reparation och underhåll är åtgärder som har till syfte att återställa eller bibehålla en byggnad i nyskick.".

Vad tror ni? Kan man få rotavdrag när man anställer företag att utföra andra strykningen?
 
Det är ganska enkelt tycker jag, svaret är NJET! :(

Skattereduktion (ROT-avdrag) medges inte för nybyggnation samt om- och tillbyggnadsarbeten på nybyggda småhus under den tid småhusen är helt befriade från kommunal fastighetsavgift. ROT-avdrag ska inte heller medges för arbeten som utförs under det år som ett nybyggt småhus tas i bruk.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2193.html
 
Det är väldigt långsökt att det skulle räknas som underhåll.
 
Inget rot första fem åren.
 
Vad skulle det kosta?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Inget rot första fem åren.
Stämmer tyvärr inte helt. Jag har i mitt första inlägg kopierat in exakt vad Skatteverket skriver.
 
garvin garvin skrev:
Vad skulle det kosta?
När det gäller fasadmålning så vill dom ha 85 000 (med ställning och material) vilket inte är helt galet. Huset är på 2 hela våningar plus lite extra till nock och sammanlagt 150 m2 boarea.

För byte av färg invändning målning tar dom runt 3000 extra per rum plus material vilket är intressant för dom ska ju ändå måla rummen vita och det ingår ju utan kostnad. Så dom säger alltså att dom behöver ta 3000 kr per rum bara för att byta färg som inte ingår som original men dom vill inte säga varför.

Jag hade tänkt använda samma firma för både invändig målning och utvändig målning för att få lite rabatt. Jag undrade dock bara lite om ROT avdrag för andra strykningen.
 
H hempularen skrev:
Det är väldigt långsökt att det skulle räknas som underhåll.
Vem är det som slutgiltigen bestämmer om det funkar eller inte? Vad händer om företaget säger att det går men sedan visar sig att det inte går?
 
Andra strykning är varken underhåll ellet reparation, det är moment i nyproduktion och inte någon del i att återställa då det aldrig utförts, så svar Nej och som företag hade jag inte accepterat ROT-hantering. Du kan inte själv söka utan ska göras av utförande företag.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kort svar nej.

Skärmdump från en webbsida som förklarar ROT-avdragets giltighet för nybyggda bostäder och tillbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av en webbsida som visar information om krav för rotavdrag relaterat till målning och tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Prophet85 skrev:
Vem är det som slutgiltigen bestämmer om det funkar eller inte? Vad händer om företaget säger att det går men sedan visar sig att det inte går?
Beror på hur avtal skrivs, men skulle bli mycket förvånad om företaget går med på ett sådant upplägg, dvs de rör sig i zonen för att försöka med ett "skattebedrägeri" då de måste ange felaktiga uppgifter för att ha en teoretisk chans att få ut ROT.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på hur avtal skrivs, men skulle bli mycket förvånad om företaget går med på ett sådant upplägg, dvs de rör sig i zonen för att försöka med ett "skattebedrägeri" då de måste ange felaktiga uppgifter för att ha en teoretisk chans att få ut ROT.
Tack för alla svar! Summa summarum ska man inte räkna med att kunna få ROT-avdrag för andra strykningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.