Hej!
Har en sommarstuga där jag vill sätta in takspottar i det in byggda uterummet samt två markbelysningar i en rabatt utanför.Är detta berättigat till rotavdrag?
 
Kort sagt ja.
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
tackar
 
Markbelysningen i rabatt tror jag är tveksamt.
 
Fast markbelysningen "ingår" och är prissatt till noll kr i det andra dyrare jobbet. Rot i ett nötskal...
 
  • Gilla
Siouxsic
  • Laddar…
Jo men OM skatteverket upptäcker det vid en kontroll, så blir det fastighetsägaren som åker på att betala tillbaka ROT pengarna, och är det dessutom satt till noll kronor så skulle jag tro att skatteverket även lägger på skattetillägg på 40%. För då har man försökt vilseleda dem.

Nu tror jag att markbelysningen är i gränslandet, om den ex. anses lysa upp entren, eller trappan så att den kan anses höra till byggnaden, snarare än trädgården så skulle jag tro att det är OK.

Normalt så får man ju inte ROT för att ex. anlägga marksten på gångar osv. När vi fyllde igen en garagenedfart och byggde ny entretrappa där den låg innan så ringde jag och frågade skatteverket om jag kunde få Rot för igenfyllningen till den del det var markarbeten för fundamentet till den nya entretrappan. Det var OK efterssom trappan hör till huset. Nu sökte jag aldrig ROT för den enda arbetskostnaden jag fick var tiden som bilen med grus var här och lastade av (med skopa och kran). Resten gjorde jag själv, Själva transportkostnaden för att få bilen att köra hit med gruset är ju inte arbete, utan del av materialkostnaden (om jag fattat det rätt).
 
Det är nog så att man kan dela upp kostnaden för grus/bil och arbetstiden (chaufören) för gruset till trappan och separera den från det övriga. Gör man det någorlunda realistiskt är det inga problem.
 
Men det skulle blivit så lite pengar i mitt fall att det inte var lönt att fundera. Jag fick betala för totalt 2 timmar med kranbilen, varav en timme var avlastning hos mig med skopan, bilen kostade 750 kr/h inkl. föraren. Så Rotavdraget skulle kanske blivit värt 200.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.